مقایسه کوپلینگ و فورجینگ / آینده فورجینگ در ایران / تبلیغات زرد علیه فورجینگ / مصاحبه رترونا با امیر قاسمی بنیانگذار فورجینگ در ایران

رترونا خبرگزاری مقاوم سازی و مدیریت بحران ، به بهانه برگزاری اولین همایش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد در آذرماه امسال ، مصاحبه خبری را در این خصوص با آقای مهندس امیرقاسمی بنیانگذار جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد در ایران برنامه ریزی نمود که به شرح ذیل این مصاحبه تقدیم علاقمندان می شود.

رترونا: هدف شما از همکاری در زمینه برگزاری همایش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد چیست ؟

مهندس امیرقاسمی : در راستای پیشبرد هدف اصلی شرکت مهندسی سازه آزمون فولاد که از بدو تاسیس خود در سال ۱۳۸۵ پیاده سازی و بکارگیری اصول صحیح و درست علم مهندسی جوش در صنعت ساختمان بوده و هست تلاش کردیم تا با فرهنگ سازی و برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی گوناگون در مراکز و سازمانهای مختلف دولتی و خصوصی دانش و تکنولوژی جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد را به درستی در کشور پیاده سازی و بنیانگذاری کنیم. هدف از برگزاری اولین همایش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد نیز تولید مقالات علمی و انجام تحقیقات هرچه بیشتر در این زمینه و بالاخص مطابق نمودن این دانش با معیارها و امکانات موجود در سطح کشور بوده که در اینجا لازم میدانم از جناب آقای مهندس حامد حقی مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای و مهندس  نوید علیزاده دبیر اجرایی همایش تشکر کنم که با پیگیری و تلاش خود توانسته اند تا این مرحله به خوبی شرایط برگزاری و مدیریت اجرای این همایش را پیش ببرند.

رترونا: مشکلات موجود در زمینه پیشرفت جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد چیست ؟

مهندس امیرقاسمی : ایرادات فراوانی که در صنعت جوشکاری سازه های ساختمانی در سطح کشور شاهد آن بودیم ما را بر آن داشت تا نگذاریم این فاجعه در مورد جوش فورجینگ سر به سر که تاکنون در ایران سابقه قبلی نداشته و نیازمند بستر سازی درست و صحیح برای معرفی در پروژه های ساختمانی بود تکرار شود. متاسفانه در همه زمینه ها گاهی خواسته یا ناخواسته مشکلاتی در پیشرفت کار بوجود می آید که جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد نیز از این مشکلات مستثنی نبوده است. در سالهای بدو ورود این تکنولوژی به ایران عده ای تلاش کردند که اقدام به مشابه سازی و به فکر خود تولید داخلی تجهیزات این تکنولوژی نمایند که با توجه به عدم داشتن دانش فنی و علم مهندسی جوش و درک صحیح از چگونگی این فرآیند جوشکاری متاسفانه محصولات و دستگاههای ناکارآمد و غیرقابل استفاده ای تولید کرده و به فروش رساندن که در حال حاضر این اشخاص توسط شاکیان خصوصی خود در حال پیگیری از مراجع ذیصلاح قضایی می باشند.

رترونا: به چه روش میتوانید فرهنگسازی درست در زمینه جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد انجام دهید ؟

مهندس امیرقاسمی : از ابتدای سال ۱۳۸۸ با رایزنی های بعمل آمده با نهادهای مختلف همچون شهرداری ها , سازمانهای نظام مهندسی و دانشگاها و کمک های موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران موفق شدیم تا بیش از ۲۵۰۰ ساعت در این زمینه آموزشهای تئوری و عملی برگزار کنیم و بتوانیم رسالت خود را در این زمینه به عنوان بنیانگذار جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد در ایران به درستی جامع عمل بپوشانیم. اینگونه آموزشها و همایشهای علمی میتواند بستر ساز گسترش فرهنگ درست در زمینه پیاده سازی و اجرای تکنولوژی جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد باشد.

رترونا: نظر شخصی شما در خصوص روشهای دیگر در زمینه اتصال میلگرد چیست ؟

مهندس امیرقاسمی : به نظر من تمامی روشهای استاندارد و مورد تائید در مراجع و آیین نامه ها قابل قبول و کارآمد هستند ولی جایگاه و کاربرد هرکدام از آنها متفاوت است. بنده خود هیچ روش یا تکنیکی را در زمینه اتصال دو میلگرد رد نمیکنم و در تمامی سمینارها یا همایشها و کلاسهای آموزشی به تشریح و توضیح کلیه روشها با ذکر معایب و محاسن آنها می پردازم ولی باید با توجه به شرایط و کاربردهای هر روش تصمیم گرفت کدام تکنیک در کجا به صرفه یا به صلاح می باشد. به عنوان مثال در جایی که سایز میلگرد بالای ۳۲ باشد ما توصیه به استفاده از روش اتصال میکانیکی یا کوپلینگ می کنیم ولی در موارد دیگر از لحاظ سرعت عمل و زمان و هزینه فورجینگ مناسب تر از کوبلینگ می باشد همینطور برای میلگردهای سایز کمتر از ۱۸ اگر امکان اورلپ وجود داشته باشد این روش مناسب است.

رترونا: در بعضی از سایتها ایراداتی در خصوص فورجینگ مطرح میشود , نظر شما در این زمینه چیست؟

مهندس امیرقاسمی : بله متاسفانه من خود این موارد را دیده و شنیده ام. اصولا هر وقت یک تکنیک یا روش جدید وارد یک سیستم قدیمی میشود بعضی شبهات و یا تصورات اشتباه خواسته یا ناخواسته در خصوص آن بوجود می آید. مواردی که علمی و منطقی باشد با مراجعه به استاندارد و مراجع قابل توجیح و دفاع است و تمام تلاش ما و همکارانمان در شرکت مهندسی سازه آزمون فولاد بر پاسخگویی و آشنا نمودن مهندسین و دانشجویان با این دانش و تکنولوژی از طریق بحث های علمی و فنی است ولی گاهی در پشت این شایعات و سخنان مقاصد مالی و کسب و کار وجود دارد که اقدام به مطرح نمودن مطالب نادرست در خصوص جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد می نمایند تا بتوانند در برابر تکنولوژی جدید و جایگزین کوپلینگ مقابله کنند که این موضوع هم با منطق و درایت مهندسین و دانشجویان قابل کشف و فهم می باشد.

رترونا: آینده و پیشرفت جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد را چگونه می بینید؟

مهندس امیرقاسمی : خیلی خوشحالم از اینکه مشاهده می کنم که این پیشرفت بسیار سریع و گسترده است. در سال ۱۳۸۸ کمتر پروژه ای حاضر به قبول اجرای جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد می بود حال در سال ۱۳۹۴ یعنی در زمان ۶ سال دیگر کمتر مهندس و یا دانشجویی در زمینه عمران وجود دارد که تا کنون یک پروژه اجرا شده توسط تکنیک جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد را ندیده باشد یا در مورد آن حداقل مطلبی نخوانده باشد. آینده از آن فن آوری های نوین می باشد. یک زمان تنها روش اتصال دو میلگرد اورلب و یا همان اتصال همپوشانی بود ولی امروزه دیگر همه می دانند روشهای قدیمی در بلند مرتبه سازی و یا مقاوم سازی پاسخگوی نیازها نیستند و باید از امثال روشهای فورجینگ بهره بگیرند. به نظر من روزی خواهد رسید که لزوم وجود دستگاه فورجینگ در تمامی پروژه های ساختمانی همچون لزوم وجود مابقی لوازم مهندسی از ضروریات شروع کار یک پروژه و یا عملیات عمرانی گردد و این آینده زیاد دور از ذهن نیست.

رترونا: شما به عنوان بنیانگذار بومی سازی جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد چه سخنی و توصیه ای دارید ؟

کسب علم و دانش به روز در زمینه تخصص و حرفه خود و بکار گیری آن برای کمک به دیگر انسانها با هدف خدمت صادقانه به مردم تنها سخن و توصیه من هست. امیدوارم همه ما بتوانیم همانند استادان و بزرگان قبل از خودمان نام و یاد نیک در حرفه و زندگی خود به جای بگذاریم.

سمی مدیر عامل شرکت مهندسی سازه آزمون فولاد و بنیانگذار بومی سازی جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد در ایران

فورجینگ-همایش- جوشکاری

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.