کارگروه ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گزارش می دهد: برگزاری هم اندیشی نقش مردم، سازمانهای مردم نهاد و دولتهای محلی در کاهش خطر سوانح با محوریت دانش برای زندگی

پاورپوینت های این هم اندیشی از طریق کانال تلگرام @riskmanagement برای علاقمندان ارسال خواهد گردید. جهت بهره مندی از فایل مطالب در کانال کافی است عضو شوید.

مدیریت خطر بلایا را جدی بگیریم، توجه به این واقعیت که در طول یک دهه گذشته تعداد بلایا دو برابر شده و تقریبا در هر روز یک سانحه جدید اتفاق افتاده است نشان می دهد که نه تنها از اهمیت بحث مدیریت خطر بلایا کاسته نشده بلکه با توجه به رشد روز افزون تعداد بلایا و افزایش تاثیرات تخریبی آنها بر اقتصاد و جامعه اهمیت آن نیز افزایش یافته است.

مدیریت بلایا یک مفهوم کلی تر و مدیریت خطر بلایا یک مفهوم بخشی و جزئی تر است. به عبارتی مدیریت خطر بلایا در ضمن مدیریت بلایا به عنوان یک چرخه بزرگتر قرار دارد. مدیریت خطر بلایا را می توان به عنوان بخشی از روند مدیریت بلایا در نظر گرفت و لیکن مدیریت بلایا مجموعه ای از اقدامات دیگر غیر از خطر بلایا را نیز در برمی گیرد.

این نشست به مناسب هفته کاهش بلایا طبیعی International Day for Disaster Reduction 2015 و با هدف افزایش آگاهی در میان سازمانهای مردم نهاد و گروه های محلی فعال در حوزه مدیریت بلایا و بحران های طبیعی توسط کارگروه ایمنی و مدیریت بحران و حمایت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تاریخ 27 مهر 1394 از ساعت 9 الی 12 در محل این سازمان با حضور بیش از 60 نفر از متخصصین، افراد فعال و علاقمند و مقامات سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و نمایندگان رسانه های حضور بهم رساندند.

در ابتدای این نشست، آقای دکتر اسفندیاری اقدام به معرفی اهداف این نشست و آقای حسام الدین نراقی اقدام به معرفی کارگروه ایمنی و مدیریت بحران ستاد توان افزایی و حمایت سازمانهای مردم نهاد شورای اسلامی شهر تهران برای حاضرین و بیان اهداف و چشم­انداز این کارگروه و فرصتهای مشارکت شهروندان در قالب برنامه 5 ساله شهرداری تهران نمودند.

این هم اندیشی در ساعت 12 و با استقبال از اذان ظهر به کار خود پایان داد و مقر شد اینگونه اقدامات در آینده با مشارکت بیشتر متخصصین و به منظور افزایش آگاهی در میان گروه های مختلف اجتماعی و بخصوص شهروندان اجرایی گردد.

عناوین و خلاصه سخنرانی های ارائه شده

  1. نقش و اهمیت نقش سازمان های غیر دولتی در مدیریت بحران، جناب آقای دکتر عباس استاد تقی زاده، قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران (tehran.ir)
  • این سخنرانی به موضوع نقش بخش غیردولتی در چرخه مدیریت بلایا و موانع موجود در این زمینه و راهکارهای افزایش مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی پرداخت.
    1. راهکارهای ایجاد بستر مناسب برای ورود جوامع محلی و سمن ها در طراحی و پیاده سازی برنامه های کاهش ریسک سانحه، جناب آقای دکتر احمد اسفندیاری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امداد و نجات ایثار (esfandiyari_ir@yahoo.com)
  • این سخنرانی در خصوص اهمیت شبکه سازی سازمان های مردم نهاد در حوزه مدیریت بحران صورت گرفت. در این راستا با توجه به کمبود فعالیت های مردمی در این حوزه و نیاز به فرهنگ سازی ضروری است تا این شبکه سازی پیگیری شود.
    1. باید ها و نبایدهای تشکل های غیر دولتی در زمان بحران / خطوط قرمز عملیاتی تشکلهای غیر دولتی در منطقه حادثه دیده، جناب آقای مهندس علیرضا سعیدی، دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران (mojepishro@gmail.com)
  • در این سخنرانی تجربیات شخصی و سازمانی کسب شده در سوانح گذشته در زمینه رفتارهای صحیح که بهتر است از سوی سازمانهای مردم نهاد امدادرسان در مناطق حادثه دیده مورد توجه قرار گیرد به طور اختصار برای حاضرین بیان گردید.
    1. راهکارهای توسعه نقش سمن ها و گروه های محلی در برنامه های ایمنی و تاب آوری بلایا، جناب آقای مهندس حسام الدین نراقی، رئیس هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان (hesam.naraghi@gmail.com)
  • این سخنرانی با طرح مفاهیم تاب­آوری در بلایا و رویکردهای رایج در جلب، حفظ و توسعه مشارکت مردمی در سوانح براساس استاندادرهای بین المللی و تجربیات سخنران از فعالیتهای اجتماعی در سازمانهای مردم نهاد ملی و محلی ارائه گردید.
    1. ضعف سازمان ها و متوليان مديريت بحران تهران و كشور در بهره گيري از ظرفيت هاي سازمان هاي مردم نهاد، جناب آقای مهندس احمد بختیاری، دبیر خانه نجات ایران (iranrescuecenter@gmail.com)
  • این سخنرانی براساس تجربیات کسب شده از همکاری با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی سالهای 91 تا 93 در موضوع آموزش و توانمندسازی شهروندان تهیه و با اشاره به فرصتهای قانونی و راهکارهای تجربه شده به ارائه پیشنهادات اجرایی به سازمانهای مسئول و علاقمند به فعالیت های پیشگیری و آموزش مردمی در موضوع بلایا و سوانح پرداخت. ()
    1. اهداف و تجربیات انجمن جامعه ایمن با اولویت پیشگیری از حادثه و بحران (مروری بر فرصتها و خلاءها در قوانین یا اجرای قوانین)، جناب آقای دکتر جواد نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ایران (info@nowferesti.com)
  • انجمن جامعه ایمن بر اساس الگوی بومی سازی شده شبکه جهانی جوامع ایمن برای اجرای مدل جامعه این در مناطق و شهرها، روی 10 محور و برنامه فعالیت می کند. (ارتقای ایمنی در مدارس، منازل مسکونی و اماکن عمومی، محیط کار، بیمارستانها، مساجد و اماکن دینی و ایمنی کودکان و ایمنی ورزش و …). تاکید انجمن بر مدیریت بحران از طریق اجرای برنامه های پیشگیرانه با هدف عدم بروز بحران و یا کاهش تعداد حوادث و کاهش ریسک حوادث حتی در صورت بروز بلایای طبیعی مانند زلزله است.
    1. دانش مردم از پیشگیری، مقاوم سازی و مدیریت بحران برای زندگی، جناب آقای مهندس حامد حقی، مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران (haghihamed@yahoo.com)
  • این سخنرانی با تمرکز بر موضوع تجربه و دستاوردهای حاصل از اجرای یک نظرسنجي که به مدت 2 سال و با مشارکت 455 نفر از شهروندان تهران با موضوع ميزان آشنايي شهروندان با مديريت بحران به ویژه مسایل مربوط به پیشگیری از آن ارائه گردید.
    1. افزایش آگاهی جهانی نسبت به نقش افراد بومی و سازمان های مردم نهاد در کنترل بحران و مدیریت آن، جناب آقای مهندس ناصر انجرانی، انجمن علمی مدیریت در سوانح طبیعی دانشگاه تهران
  • این سخنرانی بر پایه مرور مفاهیم مدیریت بلایا و نقش گروه های علمی دانشجویی ارائه گردید.

 

IMG_3083 IMG_3102 IMG_3107 IMG_3125 IMG_3133

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.