دومین سمینار بحران های محیط زیست برگزار شد. + گزارش تصویری

دومین سمینار بحران های محیط زیست با محوریت حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری با حضور متخصصین و علاقه مندان در تاریخ 20 آبان در سالن همایش های ستاد مدیریت بحران منطقه 7 شهرداری تهران برگزار شد.

در این جلسه پس از سخنان افتتاحیه جناب مهندس حامد حقی مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران با موضوع لزوم همفکری سازمان های مردم نهاد با دانشگاهیان در حل بحران آب، جناب مهندس محمد امیر رحمانی، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات بحران آب وابسته به شرکت مهندسی ماه دانش عطران، سخنرانی با عنوان به سوی دیپلماسی آب در احیای دریاچه ارومیه ایراد کردند و با اشاره به نتایج تحقیقات خود در زمینه بحران دریاچه ارومیه، نتایج حاصله را به سمع و نظر حضار رساندند. نتیجه قابل توجه در سخنان رحمانی تأثیر 10 درصدی تغییر اقلیم بر وضعیت کنونی دریاچه ارومیه بود که قبل از این گمان میرفت تغییر اقلیم مسئول اصلی این بحران باشد. طبق نتایج پژوهش­های ایشان، کشاورزی 65% و احداث سدها در حوزه دریاچه نیز حدود 25% تأثیر در خشک شدن دریاچه ارومیه دارند.

در ادامه مهندس عادل علاف صالحی دبیر سومین همایش و نمایشگاه محیط زیست و بحران­های پیش رو، پروژه انتقال آب قمرود را مورد واکاوی قرار دادند و برآوردهای اشتباهی که مبنای طراحی و اجرای آن قرار گرفته و طی آن هزینه بیش از حد نیازی صرف اجرا شده است را با استفاده از آمار و اطلاعات استخراج شده از اسناد و آمار، مورد اشاره قرار دادند. طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قم، عنوان پروژه­ای است که آب را از الیگودرز در استان لرستان به شهرهای محلات، خمین، گلپایگان، خوانسار، سلفچگان و در نهایت قم می­رساند. اجرای رسمی این طرح از سال ۱۳۸۲آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه ۱۸۱ میلیون متر مکعبآب از رودخانه‌های الیگودرز به سد کوچریو تصفیه­خانه آن گردید.

سد کوچری در ۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶ متر از پی، با حجم بدنه ۷/۴ میلیون متر مکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون متر مکعب احداث شد. آب ذخیره شده در سد کوچری توسط خط لوله­ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه­خانه دودهک انتقال و از آنجا توسط خط لوله­ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می­رسید.

علاف صالحی پس از مورد توجه قرار دادن دبی انتقالی زیاد و بیش از نیاز شرب قم و شهرهای مرکزی کشور، اهداف گردشگری مورد نظر را خاطرنشان ساخته و گفت: در طول مطالعه و تصویب ، اعترضات و مخالفت های زیادی از جانب متخصصان و اساتید دانشگاه همچنین نمایندگان لرستان و خوزستان به این پروژه مطرح گردید اما علیرغم همه هشدارها مرحله اول این پروژه اجرا و مراحل دوم و سوم نیز در دست مطالعه، طراحی و اجراست. این در حالیست که تاکنون تراز آب در چاههای چندین روستا در شرق لرستان پایین رفته و 6 روستا به کل متروکه شده اند و هیچ حقابه ای نیز برای روستاهای اطراف اختصاص نیافته است.

ایشان در انتهای صحبت ها به افتتاح دریاچه مصنوعی در قالب طرح بوستان جوان قم که اخیرا باحضور ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نماینده قم، دکتر لاریجانی اشاره و با استفاده از داده های هواشناسی نشان داد که سالانه بیش از 1 میلیون متر مکعب آب شیرین از سطح این دریاچه تبخیر خواهد شد که نیاز شرب و بهداشتی 27000 نفر را می شد با این آب برطرف نمود.

در پایان با پیشنهاد مهندس حقی رییس جلسه بیانیه ای برای ارسال به دستگاه های اجرایی تنظیم گردید.

شایان ذکر است سلسله سمینارهای بحران های محیط زیست با همکاری دبیرخانه مدیریت بحران منابع آب و انرژِی، شرکت مهندسی ماه دانش عطران و دبیرخانه “سومین همایش و نمایشگاه محیط زیست و بحران های پیش رو- اردیبهشت 95 ” بصورت  ماهانه و یا دو ماهانه برگزار می گردد. حضور در این سمینارها رایگان بوده و شرکت کنندگان گواهی حضور دریافت می کنند. همچنین سمینار بعدی در دی ماه 1394 برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند از هم اکنون نسبت به رزرو ثبت نام اقدام نمایند.

انتهای پیام/

IMG_8199 photo_2015-11-13_19-42-09 photo_2015-11-13_19-48-18 photo_2015-11-05_18-27-45

عناوین اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *