رانت و کلاهبرداری از زلزله زدگان آذربایجان …. وضعیت بدتر شد

یک کارشناس بحران اعلام کرد: بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان قابل تامل است و مردم در حال ساخت خانه های ناایمن روی گسل هستند.

حمیدرضا خانکه در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد بازدید اخیر خود از مناطق زلزله زده آذربایجان گفت: سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور باید به داد روستاییان زلزله زده برسند تا یک فرد تولیدکننده روستایی به یک کارگر حاشیه نشین شهری تبدیل نشود.

وی با اشاره به اینکه خانه یک مرد ۷۰ ساله که مشکل قلبی داشت دقیقا همانند گذشته در مسیر رودخانه و روی گسل ساخته شد و خانه بر روی همان آجرهای قبلی بنا شد و در توجیه این اتفاق می گفت اگر منتظر می ماند نه برایش مصالح می آوردند و نه خودش می توانست مصالح را از دهیاری تا منزلش حمل کند. طبق گفته این روستایی زلزله زده، او برای این خانه ۲۵ میلیون تومان به دولت بدهکار است و توان پرداخت اقساط دولت را پس از سه سال ندارد. این روستایی با وجود مشکل قلبی و از دست دادن خانواده اش، حاضر است خانه اش را دو میلیون تومان بفروشد.

این کارشناس بحران به تشریح وضعیت یکی از خانواده های زلزله زده در روستای دیگری از آذربایجان پرداخت و گفت: خانواده ای را دیدم که پدر در زلزله از دست رفته، مادر معلول شده و به همراه ۴ خواهر و برادر، همسر و یک فرزند عقب افتاده زندگی می کردند و تنها توانسته بودند خانه شان را همچون گذشته در مسیر رودخانه بازسازی کنند. درآمد سرپرست این خانواده از کشاورزی، سالانه سه میلیون تومان بود و تنها نگرانی شان از قطع شدن یارانه از سوی دولت دکتر روحانی بود.

در روستاهای زلزله زده خبری از یک روستای مقاوم تر نبود

خانکه با بیان اینکه روستاییان را قانع کردیم که دولت قصد قطع کردن یارانه شما را ندارد، گفت: متاسفانه در طول سفر سه روزه ام که تلاش کردم به بیشتر مناطق حادثه دیده سر بزنم، اکثر نقاط این روستاهای زلزله زده وضعیت به یک شکل بود و خبری از یک روستای مقاوم تر، مردمانی شاد و امیدوارتر نبود و همه این روستاییان زلزله زده، استرس نحوه پرداخت اقساط بدهیشان به دولت را داشتند.

معاون دانشگاه علوم بهزیستی تاکید کرد: از نظر من دولت باید فکری به حال این روستاییان کند، این فرد روستای که با ۷ سر عائله تمام درآمدش ۶۰۰ هزار تومان است، اگر بخواهد ماهانه ۵۰۰ هزار تومان قسط بپردازد باید با صدهزار تومان زندگی کند.

خانکه پیشنهاد داد: دولت می تواند با ارزیابی ها و بررسی های بیشتر و دقیق تر این وام را ببخشد، چرا که خطا کردیم و نتوانستیم از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم، نتوانستیم بهره کافی از این وام ببریم، نتوانستیم منابع را بهتر توزیع کنیم و درنهایت نتوانستیم یک روستای امن تر با خانه های مقاوم تر به روستاییان زلزله زده تحویل دهیم.

 

این کارشناس تاکید کرد: دولت با ارزیابی ها و بررسی های بیشتر باید در صورت تخلف دهیارانی که رابط و امانت دار مردم و نظام بودند، به شدت برخورد کند و همچنین وزارت کشور با افرادی که در این امانت در سخت ترین روزگار مردم، خیانت کرده برخورد شدید شود.

خانه ها باید به سبک روستایی ساخته شود نه شهری

وی اظهار امیدواری کرد که اطلاعاتی که روستاییان در اختیار وی گذاشته اند، سوء تفاهمی بیش نباشد و هیچ تخلفی صورت نگرفته باشد، که اگر این چنین بوده باید سوء تفاهم ها با اطلاع رسانی و شفاف سازی میان مردم برطرف شود.

خانکه با تاکید بر اینکه تنها دغدغه کارشناسان رعایت مسائل فرهنگی و اجتماعی بود، افزود: باید نسبت به بازسازی منازل روستاییان به سبک روستایی نه در قالب شهری همچون آپارتمان، توجه ویژه ای می شد. چرا که یک روستایی به فضایی برای قالیبافی، دامداری و مهمانی های دورهمی به سبک روستایی که در عین حال شاخص های مقاوم سازی نیز در آن رعایت شود، نیاز دارد. همچنین انتظار می رفت که وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی با متمرکز کردن یک گروه متخصص، اقدام به اصلاح نقشه های منازل روستاییان با نظر خودشان، نظارت بر خانه سازی و ارائه وام در نظر گرفته شده به صورت بخش بندی کند و بعد از دو سال چهره یک منطقه مقاوم را به نمایش بگذارد همچنین انتظار داشتیم که «جایابی» شود و اگر خانه ای قبلا در مسیر رودخانه بوده دیگر در آن مکان ساخته نشود یا اگر روی گسل بود با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر فاصله بازسازی شود. که این اتفاق نیفتاد.

عناوین اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *