موذن: بازنگری مبحث دوم خوش‌نویسی نیست/ کارشناسان نشسته در کنار شوفاژها همیشه بهترین راهکارها را نمی‌دهند !

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان با تاکید بر اینکه بازنگری مبحث دوم خوش‌نویسی نیست گفت: متاسفانه تفکر مدیران قبلی که موجب فرار کاردان‌ها به مقطع مهندسی شد، اکنون در بین مدیران وزارت راه و شهرسازی حاکم است.

مهدی موذن در گفتگو با «صما» با ابراز تاسف از عدم ایفای نقش کاردان ها در اصلاح مبحث دوم گفت: با کمال تاسف ما در جریان روند بازنگری در مواد این آیین‌نامه نیستیم و از اینکه در وزارت راه و شهرسازی بازنگری می‌شود و یا در مرکز تحقیقات و یا سازمان نظام مهندسی، هیچ اطلاعی نداریم.

وی این بازنگری را بی نتیجه دانست و تصریح کرد: با نگاهی به صنعت ساختمان، می بینیم در هر جایی که خواستار تغییراتی شدیم و در این راستا به اهل صنعت، متخصصان و کارشناسان توجه کردیم و با تأسی به نظرات آنها، تغییراتی را به صورت واقع‌بینانه انجام دادیم، به نتیجه رسیدیم و درغیر این صورت تماما آزمون و خطا بوده و کسی هم نبوده که جوابگوی این همه آزمون و خطا باشد.

مسئول آیین‌نامه‌های اشتباه دیروز کجاست؟

موذن افزود: کجاست مدیر کل چهار دوره پیش وزارت راه و شهرسازی که اکنون پاسخ روش آزمون و خطای خود را بدهد و چه کسی پاسخگوی آسیب‌های ناشی از آیین‌نامه‌های اشتباهی است که امروز در عمل خود را نشان می دهد.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان با انتقاد شدید از اجرایی نشدن شناسنامه فنی ملکی ساختمان تاکید کرد: ۵ سال در کشور فریاد زدیم که محصول شیوه‌نامه ماده ۳۳ ، عدم اجرای شناسنامه فنی است. اما هیچ مسئولی پاسخی نداد.

وی با طرح این سوال که حال امروز چه مواردی بازنگری می‌شود و چه کسی دنبال آسیب شناسی آن است ادامه داد: ما در این نگاه مجدد و بازنگری، آیا نباید ابتدا آسیب‌شناسی کنیم که دلایل عدم موفقیت شیوه‌نامه ماده ۳۳ چه بود و چرا نتوانست جاری و عملیاتی شود و چرا در هر مسیری ازجمله شناسنامه فنی ملکی که گام برداشتیم و به جلو رفتیم، به بن‌بست خوردیم.

موذن با تاکید بر اینکه ابتدا باید این آسیب‌ها را بشناسیم بعد قلم به دست بگیریم و اقدام به بازنگری مبحث دوم کنیم، عنوان کرد: در مبحث دوم هر تغییراتی بدهند که طبق آن نقش کاردان‌ها اگر کم‌رنگ‌تر نشده باشد، پررنگ‌تر نشده، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازنگری مبحث دوم خوش‌نویسی نیست که بخواهیم خوش‌نویسی کنیم اظهار داشت: باید درد، آسیب و مشکل را بشناسیم و راهکار ارائه ‌کنیم. چه کسی گفته بهترین راهکارها توسط کارشناسانی ارائه می‌شود که کنار شوفاژها در پشت میزهای وزارت راه و شهرسازی نشسته‌اند؟

موذن افزود: اگر اینطور بوده تا به حال این آسیب‌ها را از کجا دیده‌ایم؟ آیا آیین‌نامه‌های قبلی را ما نوشته‌ایم؟ چرا به خود نمی‌‌آییم و حاضریم این همه از صنعت خرج کنیم و به صورت آزمون و خطا پیش برویم.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان یادآور شد: معضلات امروز همه محصول گذشته است و این بازنگری اکنون دقیقا با همان نگاه و در همان چارچوب و راستا انجام می‌شود. لذا اتفاق خاصی نخواهد افتاد و حال که هنوز فرصت باقی است، توصیه می‌کنیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی نسبت به عملکرد خود در این زمینه تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران وزارت راه و شهرسازی در امتداد تفکر مدیران قبلی فکر می‌کنند و همان تفکری که موجب فرار کاردان‌ها به مقطع مهندسی شد، اکنون در وزارتخانه حاکم است، در حالی که کاهش تعداد کاردان ها معضلی به نام تعداد زیاد مهندسان را به وجود آورده است.

موذن در تشریح پیامد دوم این معضل گفت: معضل دیگر این است که به دلیل تعداد بسیار کم کاردان‌های فنی صنعت ساختمان در آینده واقعا گرفتار این موضوع خواهد شد.

وی همچنین عدم استفاده از تشکل های ساختمانی در جریان بازنگری مبحث دوم را خطا دانست و گفت: هیچ کدام از ما حق نداریم آگاهانه در مسیر اشتباهی که می دانیم به ضرر صنعت ساختمان که متعلق به کل آحاد کشور است، گام برداریم و برای تغییر آیین‌نامه باید از اهل صنعت استفاده ‌شود.

اخلاق حرفه ای یک کار دو روزه نیست

موذن در عین حال درخصوص چالش‌های اخلاق حرفه ای در صنعت ساختمان گفت: مسئله فرهنگی ارتباط مستقیمی با زمان دارد. یعنی وقتی یک بنیان فکری ظرف زمان کوتاهی تخریب می‌شود، بازسازی و احیای آن زمان زیادی طول می‌کشد و اخلاق حرفه ای به عنوان یک کار فرهنگی یک روزه یا دو روزه انجام نمی‌شود.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان ادامه داد: ما به تدریج و با رعایت تمام جوانب، می‌توانیم کار فرهنگی بکنیم و حوزه اخلاق که ارتباط مستقیم با حوزه ترویج فرهنگی اخلاقی دارد، یک مدار سریع نیست و لذا این سرعت قابل قبول نیست و در حوزه فرهنگ نتیجه نخواهد داد.

وی با ارائه مثالی تشریح کرد: نمونه بارز این موضوع را در انتخابات سازمان نظام مهندسی و کشمکش‌ها حتی در حوزه مسئولان ارشد نظام مهندسی دیدیم که اخلاق‌مدارانه نبود. همچنین علیرغم اصرار دکتر شیبانی اصل برای عدم تبلیغ در مدت زمان ۲۴ ساعت مانده به انتخابات، دیدیم که در ستادهای انتخاباتی حتی در زمان انتخابات هم تبلیغ می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: بی‌اخلاقی از بی‌تعهدی شروع می‌شود، اخلاق حرفه ای مسیر دارد و صرف تفکر یک فرد نیست. اخلاق حرفه ای ایجاد یک مدار و تفکر فرهنگی است و همه فرهیختگان فرهنگی در کنار هم باید چنین مسیری را ایجاد کنند.

انتهای پیام/

مطلب پیشنهادی

تحلیل سازه ها انفجار

تحلیل سازه ها در برابر انفجار

عبارت تحلیل سازه ها تحت آتش به معنای پیش بینی رفتار سازه گرفتار آتش و ارزیابی ظرفیت باربری اعضای سازه ای ان در دماهای بالا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *