سخنی کوتاه با اعضا و مخاطبان مرکز مقاوم سازی

خلازیر، یک حادثه دیگر به دلیل قصور مهندسی ما و نبود مدیریت صحیح در کشور؛ به بهانه رونمایی از سایت جدید موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران.
پایگاه جدید اطلاع رسانی موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران از تاریخ 15 امرداد 1402 رونمایی شد و متاسفانه این روز همزمان شد با حادثه تخریب ساختمان های خلازیر که باعث کشته شدن 5 نفر از هموطنان عزیزمان گردید. حادثه ای که اگر همراه با دانش مهندسی تخریب بود هیچگاه خسارتی نداشت اگرچه همواره سوال و پرسش اصلی ما این است چگونه می توان ساخت و سازی آنگونه که در منطقه 19 رخ داده است تا کنون از دید مسوولین شهرداری پنهان باشد که بعد از این همه مدت تازه تصمیم به جلوگیری از ادامه ساخت و تخریب آنچه به عنوان ساخت و ساز غیرقانونی است ، گرفته اند؟ وقتی ما نمی توانیم نظارتی بر ساخت غیر قانونی یک شهرک داشته باشیم چگونه می خواهیم نظارتمان را بر ساخت و سازهای کوچکی که در سطح شهر به صورت پراکنده و به دور از چشم ما انجام میگیرد متمرکز کنیم؟ یک شهرک با چه وسعتی به راحتی بدون هیچ مانعی ساخته می شود و گویا سازندگان و مالکان اصلی آن امیدی هم به کمیسیون ماده 100 و ماده 5 داشته اند که با اندک جریمه ای می توانند سود فراوانی ببرند و اینکه کجای کارشان ایراد داشت و چه کسی رشوه نگرفته بود که مانع ادامه فرایند ساخت و سازشان شده بود، شاید از بخت و اقبال بدشان بود و از شانس و خوش اقبالی خریداران آینده ی این ساختمان های ناایمن. فراتر از اینها باید بگذریم از اینکه چقدر این ساخت و سازها ملزم به رعایت استاندارهای فنی و آیین نامه های زلزله و مقررات ملی ساختمان بوده اند. حالا خلازیر را داشته باشید و بیایید دنبال پرتقال فروش در سطح شهر و استان و مناطق ثروتمند نشین شهرمان باشیم. اینکه به چه راحتی در کمیسیون ماده 5 و 100 آنچه نباید رخ میداد با اندک پولی بدل به یک مجوز قانونی می شود خود داستان مفصلی است که فعلا مجال آن نیست.

در هر حال ما به عنوان یک تشکل تخصصی مهندسی بر آنیم تا با همراهی همه مهندسین عزیز و گرامی آنچه در حرفه و اخلاق مهندسی مان آموخته ایم و پایبندیم ترویج دهیم و جلوی بی قانونی ها را بگیریم و اگر امروز سایت موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران را بروز رسانی کردیم و با شکلی نو جلو آمده ایم ، نشان از عزم و تلاش ما برای ادامه ی مسیری است که از سال 1383 به صورت غیر رسمی و از اردیبهشت 1385 به صورت رسمی و قانونی آغاز کردیم .

قطعا این سایت اشکالات فراوانی دارد اما تلاش تیم فنی طراحی سایت بر آن است تا سریعتر اشکالات ظاهری و فنی برطرف شده و یک فضای مناسب برای همه ی مهندسین ایجاد گردد. بنا داریم تا مخاطبان و اعضای موسسه بتوانند دست نوشته های فنی و مقالات خود را برای انتشار عمومی در سایت بارگذاری نموده و با ما در ترویج دانش فنی و مهندسی ساخت و ساز با رویکرد پیشگیری و کاهش خطر و با تاکید بر مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای بنا ها و سازه ها همکاری نمایند.منتظر پیشنهادات و نظرات شما از طریق پست الکترونیک و retrofitting.ir@outlook.com هستیم.

حامد حقی
مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران
22 مرداد ماه 1402خورشیدی

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.