روز بین المللی برای کاهش خطر حوادث و سوانح سال 2024 با شعار ” توانمندسازی نسل بعدی برای آینده ای تاب آور”
ترجمه بیانیه دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد : دکتر شهرزاد حسینی جناب
مقدمه :
بلایای فزاینده، که بسیاری از آنها ناشی از تغییرات آب و هوایی و تشدید آن است، رفاه کودکان و جوانان را تهدید می کند. طبق گزارش یونیسف، تقریباً یک میلیارد کودک در سراسر جهان به دلیل تأثیرات آب و هوا از جمله بلایای مرتبط با آب و هوا در معرض خطر بسیار بالایی قرار دارند. در سال 2022، تعداد کودکان آسیب دیده از سیل در چاد، گامبیا، پاکستان و بنگلادش بالاترین میزان در بیش از 30 سال گذشته بود. فراتر از خطر مرگ و جراحت، کودکان در عواقب یک فاجعه با اثرات آبشاری مانند اختلال در مدرسه، تغذیه، و مسائل بهداشتی و حفاظتی مواجه می شوند.
برای محافظت از کودکان در برابر بلایا، کشورها باید آسیبپذیریها و نیازهای آنها را هنگام طراحی استراتژیهای ملی و محلی کاهش خطر بلایا در نظر بگیرند. همانطور که در چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا 2015-2030 خواسته شده است، به همان اندازه مهم است که کودکان و جوانان توانمند شوند و “فضا و روش هایی برای کمک به کاهش خطر بلایا” فراهم شود. این همچنین با فراخوانهای اعلامیه سیاسی بازنگری میاندورهای چارچوب سندای همسو میشود که خواستار «مشارکت کامل، برابر، معنادار و فراگیر» جوانان و ترویج «فرهنگ پیشگیری از بلایا» شد.
توانمندسازی کودکان، به ویژه از طریق آموزش، می تواند آنها را قادر سازد تا از خود محافظت کنند و با به اشتراک گذاشتن آموخته های خود عامل تغییر در خانواده ها و جوامع خود شوند. این امر به ویژه در زمینه تلاش جهانی برای گسترش سیستم های هشدار زودهنگام تحت ابتکار هشدارهای اولیه برای همه دبیر کل سازمان ملل متحد مرتبط است
برای دستیابی به هدف چارچوب سندای برای کاهش خطرات و خسارات بلایای جهانی، موضوع روز جهانی کاهش خطر بلایا (IDDRR) 2024 که مصادف با 13 اکتبر است، نقش آموزش در حفاظت و توانمندسازی جوانان برای جوانان خواهد بود. آینده ای بدون فاجعه این موضوع با اجلاس آینده سران آینده که برای سپتامبر 2024 برنامه ریزی شده است، هماهنگ است، جایی که «جوانان و نسل های آینده» یکی از پنج اولویت آن خواهد بود.
روز جهانی کاهش خطر بلایا در سال 2024 از کشورها میخواهد تا از بخش آموزش برای کاهش خطرات بلایای کودکان در سن مدرسه استفاده کنند:
یک- محافظت از کودکان و جوانان از طریق مدارس و امکانات آموزشی ایمن: کودکان حق دارند در مدارس خود ایمن باشند و این با اطمینان از مقاوم بودن مدارس در برابر بلایا و بخشی از سیستم های هشدار اولیه در برابر بلایا آغاز می شود.
دو- توانمندسازی کودکان و نوجوانان برای ایمن بودن از طریق آموزش های متناسب با سن برای درک خطراتی که با آن روبرو هستند و در مورد آنها عمل کنند. این شامل ایجاد آمادگی آنها برای انجام اقدامات اولیه در پاسخ به هشدارهای اولیه است. کودکان توانمند به عوامل تغییر برای جوامع انعطافپذیرتر تبدیل میشوند.
سه- تأیید و اجرای چارچوب جامع ایمنی مدارس 2022-2030، که توسط اتحاد جهانی برای کاهش خطر بلایا و تاب آوری در بخش آموزش (GADRRRES) ایجاد شده است، که توسط یونسکو و یونیسف ریاست می شود.
کمپین رسانه های اجتماعی :
شرکا تشویق می شوند تا داستان های موفقیت آمیز را در مورد فراخوان های اقدام منتشر کرده و به اشتراک بگذارند. مثالها عبارتند از:
انتشار تأییدیه های ملی چارچوب جامع ایمنی مدارس.
مقاوم سازی یا ساخت مدارس برای مقاوم سازی در برابر بلایا.
درج کاهش خطر بلایا و سازگاری با تغییرات اقلیمی در برنامه های درسی مدارس.
مانور تخلیه اضطراری هنگام سوانح طبیعی توسط مدرسه .
ایجاد مواد و فعالیت های آموزشی جذاب، مانند کارتون، کمیک، مسابقه، آهنگ یا فیلم، با هدف آموزش کودکان در مورد خطرات بلایا.
تظاهرات به رهبری معلم از بازی ویدیویی “Stop Disasters” ایجاد شده توسط UNDRR
هنگام تبلیغ این نمونه ها، شرکا تشویق می شوند از هشتگ های روز جهانی [TBC] استفاده کنند:
#DRRD
#Safe ChildrenSafe Schools
پیام های کلیدی :
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت: “جوانان باید به مهارتها و دانش مجهز شوند تا آیندهای پاکتر، سبزتر و سازگارتر با آب و هوا را شکل دهند.”
پائولا آلبریتو، سرپرست SRSG و مدیر UNDRR، “تصمیماتی که امروز گرفته می شود، بلایای فردا را شکل می دهد. ما مدیون نسل های آینده هستیم که آنها را برای کاهش خطرات بلایای خود توانمند کنیم.”
کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، “جوانان فقط قربانیان منفعل نیستند. آنها نقشی فعال به عنوان رهبر، همکاری و ایجاد راه حل های کاهش خطر بلایا و سازگاری با تغییرات آب و هوایی دارند.”
چارچوب جامع ایمنی مدرسه (CSSF) حول سیستمها و سیاستهای توانمند و سه ستون متقاطع ساختار یافته است:
یک) امکانات مدرسه ایمن تر،
دو) ایمنی مدرسه و مدیریت تداوم آموزشی،
سه) آموزش کاهش خطر و تاب آوری.
- بلایا در حال رشد هستند و بر رفاه کودکان و جوانان تأثیر می گذارند. هر کودک و نوجوانی سزاوار این است که از بلایا محافظت شود، به ویژه در مدرسه. مدارس نقش مهمی در ترویج فرهنگ پیشگیری از بلایا و توانمندسازی جوانان برای درک و اقدام در مورد خطراتی دارند که با آن مواجه هستند.
سیستم های هشدار اولیه باید برای کودکان و جوانان قابل دسترسی باشد تا هیچ کس پشت سر نگذارد. ایجاد آمادگی کودکان و جوانان می تواند به محافظت از کل خانواده ها و جوامع کمک کند. کشورها به سیاست های DRR با محوریت کودک نیاز دارند. این به معنای ادغام نیازها، آسیبپذیریها و ایدههای کودکان در برنامههای کاهش خطر بلایا و سازگاری با تغییرات اقلیمی است، با منابعی که برای اجرای آنها اختصاص داده شده است.
DRR کودک محور بر اساس اصول کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک است. مدارس باید فضاهای آموزشی ایمن باشند، جایی که کودکان و کارکنان در برابر همه خطرات در امان باشند.
کودکان و جوانان حق دارند از حمایت در مدارس برخوردار شوند، آموزش آنها قطع نشود و در تصمیماتی که بر آینده آنها تأثیر می گذارد، شرکت کنند.
از سال 2000 تاکنون بیش از 1 میلیارد کودک در اثر بلایای طبیعی زندگی خود را مختل کرده و بیش از 80000 مدرسه آسیب دیده یا ویران شده است. برای #کودکان ایمن مدارس ایمن باید از حقوق کودک حمایت شود.
ما از دولتها و شرکا میخواهیم که هماکنون برای اجرای چارچوب جامع ایمنی مدارس برای محافظت از کودکان، مربیان، کارکنان و مدارس اقدام کنند – ما به یک رویکرد چند خطر برای ایمنی مدارس نیاز داریم.