نورور باستانی 1397 خورشیدی فرخنده و همایون باد

نورور باستانی 1397 خورشیدی فرخنده و همایون باد

سالی که گذشت سالی پر از اندوه و غم برای جامعه ی بزرگ ملت ایران بود. 30 فروردین 96 نخستین حادثه غم انگیز با واژگونی اتوبوسی در مسیر سبزوار و کشته شدن 12 نفر از هموطنانمان رقم خورد. 13 اردیبهشت 96 معدن زغال سنگ یورت گرگان ناگهان فرو ریخت و 43 معدنچی ایرانی را به کام مرگ فرو نشاند . در 1 شهریور 96 اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی که برای مسابقات راهی شیراز بودند واژگون شد و زندگی 9 دختر عزیز و گرامی را خاموش کرد. سقوط اتوبوس مسافربری در پل جاجرود در ۲۱ شهریورماه امسال و کشته شدن 11 تن از هم‌وطنان ، واژگونی اتوبوس مسافربری در محور سوادکوه در 15 آبان ماه و کشته شدن 13 نفر دیگر از هموطنانمان از دیگر سوانح رانندگی بودند که جان هموطنان بی تقصیر و بی گناه ما را گرفتند . از حوادث رانندگی که روزانه کشته های بسیاری دارد گذر می کنیم . سالی که گذشت سالی بود که در آن شاهد زلزله 21 ابان کرمانشاه بودیم که سرما و یخبندان و ضعف مدیریت در توزیع منابع و کمک های مردمی ، کمبود کانکس و … درد جانگداز زلزله کرمانشاه را می افزود. وقتی شنیده می شد دختری معصوم و مظلوم در سرمای سوزان کرمانشاه جانش را از دست داده و در خاک آرمیده دل هر ایرانی را به درد می آورد. 16 دی ماه کشتی سانچی آتش گرفت و تمامی 32 سرنشین آن در آتش سوختند و ابهاماتش همچنان سوالات زیادی را برای هر ایرانی در بر دارد و حتا یک عذرخواهی از مسوولین هم شنیده نشد. و پس از آن نیز در آخرین سانحه ی غم انگیز سال 1396 ، سقوط هواپیمای یاسوج و کشته شدن 64 نفر هموطن دیگر را داشتیم که همچنان درد کرمانشاه را بیشتر می نمود.فرصت شمارش همه ی کشته شدگان سال 96 را نیافتم اما اگر همه ی این ها را به همراه خانواده هایی که به دلیل از دست دادن فرزندان و سرپرست شان در کنار هم بگذاریم خواهیم دانست که اگر هر روز هم عزای عمومی اعلام کنیم برای این فاجعه ی بزرگ کم است. چه میدانیم فردا و پس فردا بر سر کودک ایرانی که پدرش را در سانچی از دست داده چه سرنوشتی رقم می خورد و یا هموطنی که در کرمانشاه قطع نخاع شده است چگونه بایستی 20 یا 30 سال عمر باقی مانده ی خود را بگذراند! از مسوولین که امیدی نیست و همه می دانیم و به خوبی آگاهیم که آن کس که در این سوانح معلول شد و یا خانواده ای که عزیزی را از دست دادند با این وضع مدیریت کشور چه مشکلاتی پیش رو دارند. از تعداد نفرات کشته ها گفتیم اما فراموش کردم که از تعداد معلولین و قطع نخاعی های این سوانح رانندگی و زلزله کرمانشاه بنویسم. تعدادی که به مراتب بسیار بیشتر از تعداد کشته هاست و هر روز هم مشکلات فراوان درمان و مشکلات معیشتی فراوان آن ها را به مرگ نزدیک می کند و چه بسا اگر در آن حادثه مرده بودند برای دولت راحت تر بود و کمتر عذاب وجدان برای مسوولین ایجاد می کرد.
از غم ها و ناراحتی های 96 بگذریم . همه روزها روزهای خداست و هیچ روزی را خداوند متعال با غم و اندوه نیافریده و هیچ اعتقادی به روز شوم و نحس نداریم که هرچه اتفاق و رخداد نامیمون است از خودمان است. من و شمایی که شاید امروز مسوولیم و یا شاید فردا مسوولیتی داشته باشیم اما بجای نگرش جمعی نگرش فردی پیدا میکنیم و به جای ساخت ایران آباد و ایمن به دنبال ساخت خانه ی مسکونی بالا شهر و ماشین مدل بالا برای خودمان و آقازاده هایمان هستیم.کاش کمی فقط مسلمان باشیم.
سخن را کوتاه می کنم و بیش از این تعطیلات نوروز باستانی 97 را برای مخاطبان موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران تلخ نمی نمایم. امیدوارم در سال جدیدی که پیش رو داریم هیچ زلزله ای رخ ندهد و هیچ کشتی و هواپیمایی سقوط نکند و هیچ اتوبوسی واژگون نشود و برای کشورم روزگاری خوش و خرم همراه با آبادانی و بدون غم و اندوه و کشتار آرزومندم.

نوروزتان همایون
مهندس حامد حقی
مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.