گزارش آموزش های مدرسه آماده به نقل از بحران نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بحران نیوز؛ یادش بخیر … در روزهای دفاع مقدس هم کلاس های درس در مدارس برپا بود و تمامی دبیران و مربیان با وجدان کاری و عشق و علاقه البته با کمی نمک تنبیه بدنی از دانش آموزان به خوبی پذیرایی می کردند. گاهی هم دبیران نبودند و زنگ ورزش اجباری برای خودش حال و هوایی داشت. اما در میان تمام خاطرات مدرسه دهه شصتی ها مانورهای زلزله آن هم هر سال در آذرماه جالب بود. آن زمان موضوع پیشگیری چندان اهمیت نداشت و بافت فرسوده و امداد و نجات و آمادگی و مقابله در بحران آنچنان که باید و شاید تعریف نشده بود. مانورهای مدارس هم بیشتر برای سرگرمی یا رفع تکلیف برگزار می شد.

اهمیت زلزله و آمادگی در مقابل آن آنقدر که این روزها نسل های دهه هفتاد به بعد حس می کنند و برای آن برنامه دارند نبود، البته شاید هم آن قدر این بحران و بحران های دیگر طبیعی وسعت نداشت. به هر حال دانش آموزان امروز تجربه های مهمی را در مدرسه پشت سر می گذارند، در کنار مانور سراسری هر ساله، آموزش هایی از طریق سازمان آتش نشانی و هلال احمر می بینند.

آغاز آموزش به مدیران و معاونان مدارس ۲۲ گانه پایتخت

اما اتفاق خوبی که این روزها در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای دانش آموزان می افتد شکل دیگری دارد، ۳۰ روزی هست که مدرسان بحران در حال آموزش طرح “مدرسه آماده” به مدیران و معاونان مدارس ۲۲ منطقه پایتخت هستند.

مدرسه به عنوان مکانی که دانش آموزان زمان زیادی در آن حضور دارند باید محیطی ایمن و به دور از تهدید باشد تا هم خانواده ها با آرامش خاطر فرزندان خود را به مدرسه بسپارند و هم دانش آموزان بدون نگرانی از بروز حوادث و آسیب های احتمالی به تحصیل بپردازند.

طرح “مدرسه آماده” قصد دارد با همراهی مسئولان برای ایجاد محیطی امن و مطمئن برای تعلیم و تربیت فرزندان امروز و آینده سازان فردای کشور گامی موثر بردارد.

با توجه به ویژگی های جغرافیایی كشور و به ویژه شهر تهران در حوزه مخاطرات طبیعی و شهری، سازمان مدیریت بحران شهر تهران بر اساس وظایف ذاتی خود با همکاری و مشارکت مستقیم اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، اقدام به تدوین و برنامه ریزی اجرای طرح “مدرسه آماده” کرده است.

کارشناسان مدیریت بحران می گویند: آمادگی در برابر حوادث، آموزش پرسنل و دانش‌آموزان مدرسه و اطلاع رسانی به خانواده های آنها، از طریق طرح ” مدرسه آماده” می تواند تغییرات قابل توجهی در ارتقاء آگاهی و انگیزه، اجرای اقدامات كاهش خطر‌پذیری در سطح جامعه داشته باشد.

مدرسه آماده با شعار “مدرسه آماده، مدرسه بادوام”

این برنامه فرهنگی آموزشی در تمامی مدارس شهر تهران با شعار “مدرسه آماده، مدرسه بادوام” و با توجه به موارد زیر پیشنهاد شده است:

– ضرورت آشنایی و توجه عموم شهروندان با مباحث مدیریت بحران
– ضرورت توجه همه جانبه به دانش آموزان به عنوان یكی از آسیب پذیرترین و موثرترین اقشار جامعه

موارد مورد توجه در طراحی برنامه های “مدرسه آماده” از این قرار است:

– تاثیرپذیری و اثربخشی مخاطبین در ارتقاء آگاهی و آمادگی شهر و شهروندان
– گستره‌ی وسیع مخاطبین (دانش آموزان، خانواده ها و پرسنل مدارس شهر تهران)

هدف اصلی مدرسه آماده

هدف اصلی این طرح ” ارتقاء آمادگی، ایمنی و توانمندسازی مدارس شهر تهران در مقابله با حوادث است”، که در کنار این هدف اصلی اهداف فرعی زیر هم پیش بینی شده است:

– زمینه سازی مشارکت و همکاری ساختارمند شهروندان، سازمان‌ها و نهادهای مسئول در حوزه مدیریت بحران
– تهیه سند کاهش خطرپذیری مدارس شهر تهران
– بهبود و توسعه عدالت آموزشی
– تغییر سبك زندگی شهروندان در راستای ترویج و ارتقاء فرهنگ تاب آوری در برابر سوانح
– افزایش مهارت فردی پرسنل مدارس و دانش آموزان در مواجهه با حوادث
– تقویت ساختارهای فعالیت و مشاركت گروهی پرسنل و دانش-آموزان مدارس

آغاز اولین مرحله طرح “مدرسه اماده” از مرداد ماه

الهه نصیری کارشناس آموزش سازمان مدیریت بحران تهران در گفتگو با خبرنگار بحران نیوز درباره آغاز اولین مرحله این طرح می گوید: آموزش به مدیران و معاونان مدارس ۲۲ گانه تهران (ابتدا مدارس پسرانه) از مرداد ماه آغاز شده که این آموزش تمام موارد مدیریت بحران را شامل می شود.

طرح “مدرسه آماده” در سه مرحله زیر اجرایی می شود که هم اکنون مرحله اول آن در حال برگزاری است:

مرحله اول: آموزش پرسنل و تشکیل گروه مدیریت بحران شامل:

– آموزش نماینده مدیریت بحران مدرسه
– آموزش پرسنل مدرسه
– تشکیل گروه مدیریت بحران مدرسه
– برگزاری مانور

مرحله دوم: کاهش مخاطرات مدرسه و تجهیز مدرسه شامل:

– شناسایی خطرات و تهیه شناسنامه مخاطرات
– تهیه برنامه زمانبندی شده كاهش مخاطرات
– اجرای برنامه زمانبندی شده كاهش مخاطرات
– تكمیل بانك اطلاعات دانش آموزان (سلامت و مهارت)
– تجهیز مدارس

مرحله سوم: آموزش دانش آموزان و والدین شامل:

– آموزش عمومی دانش آموزان در مدرسه
– آموزش تخصصی دانش آموزان در محل اردوگاه (اردوی دوروزه دوام دانش آموزی)
– آموزش دانش آموزان در محل پایگاه های ویژه مدیریت بحران مناطق۲۲گانه (اردوهای نیم روزه)
– اهداء بسته فرهنگی (با مخاطب دانش آموزان و اولیاء مدرسه و خانواده های دانش آموزان)

به گزارش خبرنگار بحران نیوز؛ همراه با ناظران سازمان مدیریت بحران در دو کلاس آموزش مدیریت بحران (مناطق ۷ و ۸) به نمایندگان مدارس پایتخت شرکت کردیم؛ این آموزش ها در کلاس های ضمن خدمت و با حضور ۳۰ نفر از مدیران و معلمان برگزار می شود.

تهیه نقشه مکان های پر مخاطره از سوی نماینده بحران مدرسه

مریم وخشوری یکی از مدرسان بحران در گفتگو با خبرنگار بحران نیوز می گوید: با برگزاری کارگاه های آموزشی برای نمایندگان مدارس به آن ها آموزش می دهیم که چگونه یک نقشه از مدرسه و مکان های پر مخاطره و امن آن تهیه کنند تا در مواقع بحران از آن بهره ببرند. این نقشه به آن ها می گوید راه های خروج از مدرسه در مواقع اضطرار کجاست؟این افراد ملزم هستند تا این نقشه را برای هر طبقه مدرسه فراهم کنند. دانش اموز باید با خواندن این نقشه به راحتی بتواند مکان های امن مدرسه خود را شناسایی کند.

تنها گرفتن نشان ” مدرسه آماده” پایان کار نیست

الهه نصیری کارشناس آموزش در سازمان مدیریت بحران تهران هم به خبرنگار بحران نیوز گفت: سه فاز پیشگیری، آمادگی و مقابله به نمایندگان بحران مدارس آموزش داده می شود. پس از اتمام طرح ما نمایندگان را رها نمی کنیم و تنها گرفتن نشان مدرسه آماده پایان کار نیست. بلکه در طول سال فعالیت ها با گروه بحران مدرسه ادامه دارد.

معاون هنرستان نرگس: طرح خوب مدرسه آماده کمکی در یادگیری مدیریت بحران خواهد بود

با معاون هنرستان نرگس منطقه ۷ تهران همکلام شدیم تا به عنوان یک آموزگار نظر خود را درباره طرح مدرسه آماده برایمان بگوید. طیبه خسروجردی در گفتگو با بحران نیوز طرح مدرسه آماده را خوب ارزیابی کرده و می گوید: اجرا مهم ترین موضوع در رابطه با یک طرح است چراکه بسیاری از طرح ها در آموزش و پرورش آغاز شده اما ادامه نیافته و گاها فراموش شده است و در بعضی موارد هم بی دلیل رها می شود.

وی درباره وضعیت ساختمان هنرستان نرگس می گوید: این مدرسه ۵۰ ساله است و بافت فرسوده آن چندین بار بازسازی شده و ما مرتبا با آتش نشانی و ارگان های امداد و نجات ارتباط داریم.کلاس های آموزش امداد و نجات برای دانش آموزان از سوی آتش نشانی برگزار شده است.

وی گفت: طرح مدرسه آماده می تواند کمک خوبی به آموزش بحران و آمادگی در برابر آن کند اما من فکر می کنم در زمان زلزله و تخلیه به مشکل دچار شویم.البته یک مشکل هم این است که خدای ناکرده بعد از اتفاقی در مدرسه و رخداد یک حادثه والدین مجموعه آموزشی (مدیر و معاون ) را مقصر می دانند. و انگشت اتهام همواره به سمت ما است.

 مدیر مدرسه بنی آدم: مانورهای سراسری زلزله فراموش می شود

غلامحسین فراهانی مدیر دبستان پسرانه بنی آدم هم در گفتگو با بحران نیوز طرح مدرسه آماده را تجربه مثبت و تاثیر گذاری دانست و گفت: البته در اردو های دانش آموزی امداد و نجات آموزش داده می شود.آموزش هایی هم از سوی آتش نشانی به دانش اموزان ارایه می شود و سالی یک بار هم مانور سراسری زلزله به صورت نمادین برگزار و سپس به فراموشی سپرده می شود.

وی می گوید: تجربه نشان داده است که دانش آموزان مقطع ابتدایی حرف شنوی خوبی از معلمان دارند و من تاکید می کنم این آموزش از طریق معلمان به دانش آموزان منتقل شود.

آغاز آموزش بحران با نمایش های عروسکی جذاب 

فراهانی گفت: آرام کردن دانش آموزان پسر که شیطنت خود را دارند سخت است اما ما هم روش خودمان را می دانیم.با تشویق آن ها برای بردن به اردو و بازی های سرگرمی آن ها را تشویق به یادگیری می کنیم.ما تلاش خواهیم کرد اموزش بحران را با نمایش های عروسکی و شخصیت های معروف کارتونی به دانش آموزان ازایه دهیم که کاری جذاب و اثر گذار خواهد بود چرا که بچه ها شیفته اینگونه نمایش ها هستند.

مدیر دبستان بنی ادم درباره ایمنی ساختمان این مدرسه می گوید: این مدرسه ۳۰ سال قدمت داشته و حیاط کوچکی دارد با اینکه مقاوم سازی شده و از لحاظ تجهیزات ایمنی کامل است اما این نگرانی وجود دارد که در موقع وقوع زلزله و یا آتش سوزی چه باید کرد چرا که این بافت مدرسه در مقابل زلزله بالای ۵ ریشتر طاقت نمی آورد.

اجرای اولین مرحله  طرح “مدرسه آماده” به ۴۲۰ مدرسه پایتخت

حامد حقی  هم در گفتگو با بحران نیوز گفت: در مرحله اول طرح مدرسه آماده  مدیران ٤٢٠ مدرسه از همه  مناطق تهران آموزش مدیریت بحران دیده اند. البته ما باید برای این ٤٢٠ مدرسه آموزش آموزگاران و پرسنل مدارس و آموزش عمومی دانش آموزان هم باید داشته باشیم تا كل آموزش های ٤٢٠ مدرسه به پایان برسد.

آغاز مرحله دوم طرح از آذر ماه

وی اعلام کرد: از آذر ماه هم ان شاالله مرحله دوم طرح یعنی ٥٨٠ مدرسه دیگر را از همه مناطق پایتخت آغاز میكنیم. از ٢٢ منطقه تهران فقط منطقه بیست یعنی شهر ری شامل طرح نمیشود و آموزش و پرورش شهر ری مربوط به آموزش و پرورش تهران نیست.

حقی افزود: از ٤٢٠ مدرسه تقریبا نیمی از مدارس ابتدایی هستند و نیمی از مدارس در مقطع متوسط ( اول و دوم یا راهنمایی و دبیرستان قدیم) تقریبا هم سعی شده نسبت مدارس پسرانه و دخترانه در كل طرح برابر باشد.

بر اساس این گزارش چشم انداز اجرای طرح مدرسه آماده به شرح زیر است:

– اجرای طرح در ۱۰۰۰ مدرسه
همكاری مستمر ۱۰۰۰ رابط آموزش دیده مدیریت بحران مدرسه؛
۲- استقرار سیستم و تشکیل گروه مدیریت بحران در ۱۰۰۰ مدرسه؛
۳- تجهیز ۱۰۰۰ مدرسه به اقلام امداد و نجات؛
۴- آموزش مستقیم ۲۰هزار مدیر، معاون، معلم، كارمند و سرایدار مدارس؛
۵- آموزش مستقیم حدود ۳۰۰ هزار دانش¬آموز؛
۶- آموزش غیر مستقیم حدود ۱٫۲ میلیون نفر از شهروندان (خانواده دانش¬آموزان)؛

– اجرای طرح در تمامی مدارس شهر تهران:
۱- استقرار سیستم و تشکیل گروه مدیریت بحران در بیش از چهار هزار مدرسه؛
۲- تجهیز بیش از چهار هزار مدرسه به اقلام امداد و نجات؛
۳- آموزش مستقیم بیش از شصت هزار نفر از پرسنل مدارس (مدیر، معاون، معلم، كارمند و سرایدار مدارس)؛
۴- آموزش مستقیم حدود یك میلیون و یكصد هزار دانش¬آموز؛
۵- آموزش غیر مستقیم حدود چهار میلیون نفر از شهروندان (خانواده دانش¬آموزان)

مرحله اول این طرح (آموزش به نمایندگان بحران در مدرسه) ادامه داشته و هم اکنون در حال اجراست.

گزارش از سعیده حسن خانی

انتهای پیام/

عناوین اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *