با داوری مدیریت بحران تهران: مسابقه مقاوم سازی عمارت کلاه فرنگی!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران (بحران نیوز)؛ عمارت کلاه فرنگی (یا کاخ عشرت‌آباد پیشین) ساختمانی از دوره قاجار است که در میدان سپاه جای گرفته و از کاخ‌های ییلاقی ناصرالدین‌شاه در بیرون از حصار تهران به شمار می رود که پس از سرنگونی قاجار، کاخ و خانه‌های پیرامون آن محافظت شد. این کاخ همچون کاخ سلطنت‌آباد، قصر فیروزه و کاخ نیاوران که در مناطق پیرامونی تهران ساخته شده بودند بیشتر کاربری تشریفات و ییلاقی داشت.

حالا عمارت کلاه فرنگی قرار است پس از بازسازی، به موزه‌ دهه‌ فجر تبدیل شود. حامد حقی مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران در گفتگو با بحران نیوز در مورد علت ورود موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای در عرصه بافت های تاریخی می گوید: موسسه مقاوم سازی یک سازمان مردم نهاد است. وظیفه سازمان های مردم نهاد در واقع بازی کردن در نقش معین دولت بوده و هر جا خلاء در فعالیت های دولت مشاهده شود سازمان های مردم نهاد وظیفه دارند حضور داشته باشند.

وی در مورد اینکه چرا به عنوان اولین فعالیت های این دبیرخانه این عمارت مورد توجه قرار گرفت؟ می گوید: این عمارت در سال 1346 با شماره 648 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و حتی اولین و آخرین مرمت اساسی در سالهای 1353 تا 1355 بر روی آن صورت گرفته است، حال علاوه بر اوضاع نابسمان کالبدی و ساختاری بنا به عدم توجه به این مساله شاهد تهدیداتی بر حریم منظری این بنای ارزشمند به واسطه ساخت و سازهای طبقاتی صورت گرفته در اطراف عمارت هستیم که مستلزم حرمت گذاری و سوق افکار عمومی جامعه به این قضیه توسط قشر دلسوز میراث است.

موسسه مقاوم سازی بر حسب مصوبه هیئت امنای خود دبیرخانه ای را برای میراث فرهنگی تشکیل داده و مخاطبان این دبیرخانه قشر فرهیخته  معماری و مرمت و مسوولین و کارشناسان میراث فرهنگی است. با توجه به اهمیت موضوع عشرت آباد که در سخنان شهردار تهران هم به خوبی به آن اشاره شده است، ما در نظر داریم با برگزاری مسابقه بزرگ بهسازی لرزه ای عمارت عشرت آباد ، توجه عموم جامعه به ویژه قشر فعال در عرصه  میراث فرهنگی را به این حوزه جلب کنیم تا هم کمکی به شهرداری تهران کرده و هم برای طرح بهسازی لرزه ای عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد به نتیجه دلخواه مسوولین میراث فرهنگی و شورای اسلامی شهر تهران برسیم.

این کارشناس اظهار داشت: امسال برای اولین بار در ایران توسط موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران اولین مسابقات مرمت در کشور برگزار می شود و این مساله می تواند به نوبه ی خود مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران این عرصه قرار گیرد.

به گزارش بحران نیوز مسابقه کلاه فرنگی با حضور داورانی همچون دکتر طالبیان و دکتر بهشتی از میراث فرهنگی و اعضای بنام مقاوم سازی دکتر سروقد مقدم و دکتر حسینی هاشمی از پژوهشگاه زلزله برگزار خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع از اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران و دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم دعوت شده تا در این مسابقات به عنوان داور مسابقه حضور داشته باشند.

عمارت عشرت آباد عمارتی است که مورد توجه شهرداری تهران است و شهردار تهران به صورت جدی به این مساله ورود پیدا کرده و سردار عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پاسخ به مکاتبه دکتر قالیباف دستور جدی کاهش طبقات ساخت و ساز های حریم عمارت کلاه فرنگی را به تازگی صادر کرده اند و اکنون لازم است تا فعالیت جدی در تهیه طرح بهسازی لرزه ای این عمارت انجام گیرد که موسسه مقاوم سازی همانند گذشته پیش قدم شده است تا این موضوع را به سرانجام برساند.

انتهای پیام/

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.