با رشته های حوزه کاهش ریسک و سوانح در ایران بیشتر آشنا شویم

قسمت اول- رشته مهندسی (مدیریت) سوانح طبیعی

-سرآغاز

هر چند این رشته به عنوان رشته جدید محسوب می شود؛ اما وقتی به آرشیو این رشته نگاهی می اندازیم با پایان نامه های سال های ابتدایی دهه 70 روبرو می شویم. گویا بعد از زلزله منجیل این رشته پیشنهاد و تصویب می گردد که دو دوره پذیرش دانشجو صورت می گیرد. سپس در سال 1383 و بعد از زلزله فاجعه بار بم این رشته مجدد با پذیرش دانشجو در مقطع ارشد فعالیت خود را آغاز می کند که تا به امروز ادامه دارد.

-نامگذاری

این رشته چالش های بسیاری را در دامان پدر خود دانشگاه تهران تا بدین روز پشت سر گذاشته است. از تغییرات هر چند یک بار اسم رشته تا تلاش برای زمینه سازی ردیف شغلی برای این رشته که این تلاش ها هر بار با مصائب جدیدی متوقف شده است. این رشته به دلیل ماهیت بین رشته ای اش و دربرگیرنده بودن دروس مهندسی و مدیریت ابتدا با نام مهندسی مدیریت سوانح طبیعی معرفی گردید. اما بعد از دوره چند ساله، اسم مدیریت در سوانح طبیعی را به خود گرفت؛ که این نام عمر بسیاری نداشت. هم اکنون جذب در این رشته با نام مهندسی سوانح طبیعی انجام می پذیرد که شاید ماندگار باشد….!!

-چالش

با یک صحبت کوتاه با فارغ التحصیلان این رشته خواهید فهمید که بزرگترین معضل و مسئله پیش رو عدم تعریف ردیف شغلی این رشته و ناشناخته بودن این رشته بین مسئولین و افراد مرتبط هست که در جای خود شگفت آور است. در کشوری که هر هفته یک دغدغه مهم در حوزه سوانح را دارد آیا مسئولین نیازی به استخدام افراد تحصیل کرده مرتبط حس نمی کنند؟؟!! یا نیاز نیست این صندلی ها با متخصصین امر سپرده شود.

-محل های تحصیل

شما اگر بخواهید در رشته مهندسی (مدیریت) سوانح طبیعی تحصیل کنید یک پیش شرط دارید حتما باید مدرک لیسانس خود دریافت کرده باشید. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد شمال تهران ارائه می گردد. در دانشگاه تهران در گروه برنامه ریزی محیط زیست دانشکده محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی در گروه عمران پردیس عباسپور و در سوی دیگر در دانشگاه آزاد شمال در دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی این رشته ارائه می گردد که باید بپرسید با چه استدلال هایی در این گروه قرار گرفته است. و اما یک نکته اینکه مهندسی (مدیریت) سوانح طبیعی ماهیتی میان رشته ای دارد و به دلیل تعلق آن به گروه فنی و مهندسی، این رشته مورد توجه فارغ التحصیلان رشته های عمران، معماری، کشاورزی –آب، محیط زیست و… قرار می گیرد.

-مباحث

در این رشته با مفهوم فرضیه هایی که سوانح و بلایای طبیعی را پدید می آورند؛ آشنا خواهید شد. در دو بعد پیش و پس از وقوع، مباحثی مانند برنامه ریزی و مدیریت در شرایط اضطرار، تحلیل خسارات، مدیریت سیلاب های شهری، شهرسازی جهت مقابله با سوانح طبیعی، روش های اسکان موقت و … را مورد بررسی و مطالعه قرار خواهید داد. همچنین در این رشته به منظور ایجاد آمادگی بیشتر در فارغ التحصیلان و شناخت عینی و احراز قدرت برخورد منطقی و مناسب در شرایط اضطرار، دروس تخصصی حتی الامکان همراه با تحلیل موردی Case Study  و مطالعات میدانی توام می باشد.

مواد امتحانی این رشته در کنکور به ترتیب زبان تخصصی، ریاضیات، مکانیک جامدات ( مقاومت مصالح و تحلیل سازه 1)، هیدرولوژی و هیدرولیک، مبانی مدیریت سازمان و زمین شناسی می باشد که ضرایب همگی نیز یک است.

—در مطلب بعدی در مورد منابع این رشته و چگونگی قبولی در آن صحبت خواهیم کرد

——-موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای به زودی پکیج مشاوره کنکور مهندسی سوانح طبیعی را ارائه خواهد داد.

موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.