روز جهانی کاهش ریسک بلایا 2018- تاب آوری برای همه

IDDR 2018

IDDR 2018

 

7 کمپین سندای در سال 2018- بلایا هزینه (تلفات) انسانی دارد.

 

روز 13 اکتبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با هدف ترویج جهانی فرهنگ کاهش ریسک که شامل: پیشگیری، کاهش اثرات و آمادگی می باشد، روز جهانی کاهش ریسک تعیین شده است. این فرصتی است برای تایید این حرکت مهم که در جهت کاهش ریسک بلایا و کاهش خسارات در زندگی، معیشت و سلامت بنا نهاده شده است. این نتیجه، هدف چارچوب سندای در راستای کاهش ریسک بلایا (2015-2030) مصوب سومین کنفرانس جهانی کاهش ریسک بلایا در کشور ژاپن در مارس 2015 می­باشد.

چارچوب سندای دارای 7 هدف استراتژیک و 38 شاخص برای اندازه­ گیری پیشرفت در کاهش خسارات بلایا می­باشد.

در سال 2016 دبیر کل سازمان ملل ” 7کمپین سندای” را برای ترویج 7 هدف در طول  7 سال راه ­اندازی کرد. هدف سال 2018 بر هدف (c) متمرکز شده است: “کاهش خسارت مستقیم اقتصادی در ارتباط با کاهش تولید ناخالص جهانی (GDP) تا سال 2030”.

سند سندای

با بررسی دقیق تاثیراتی که بلایا بر زندگی و رفاه مردم دارند، موضوعی که امسال مورد بررسی قرار می­گیرد انتقال این پیام است که این بلایا چون هزینه های زیادی برای مردم ایجاد می کند، کاهش این خسارات اقتصادی می­تواند زندگی انسان ها را راحت تر کند.

این سالی است که خطرات طبیعی باعث ثبت خسارت­های اقتصادی حدود 350 میلیارد دلار در جهان اعم از خسارت­های بیمه شده و بیمه نشده؛ شده است که بر بسیاری از بخش های اقتصادی کشورهای آسیب­ دیده و همچنین بر دسترسی به پول عمومی برای هزینه­ کردهای اجتماعی در زمینه­ هایی آموزش و سلامت که برای نیل به توسعه پایدار و ریشه ­کنی فقر حیاتی اند، تاثیر فراوانی می­ گذارد.

بانک جهانی برآورد کرده که بلایا هر ساله 520 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی هزینه وارد می­کنند و 26 میلیون نفر را به فقر می­اندازند.

روز جهانی کاهش ریسک بلایا 2018- #تاب­ آوری برای همه

“کاهش خسارت­های اقتصادی بلایا قدرت تغییر زندگی را دارد”

#IDDR2018

#ResilieceForAll

هدف: استفاده از روز جهانی برای کاهش ریسک بلایا در 13اکتبر 2018 به منظور:

ارائه یک برنامه حمایتی برای همه ­ی دولت­ها، دولت­های محلی، سازمان های مدیریت بحران، سازمان ملل، سازمانهای مردم نهاد (NGO)، سازمان هلال احمر، گروه­های جامعه مدنی، کسب­و­کار،  موسسات علمی و فرهنگی، و دیگر گروه­های علاقه مند برای برجسته کردن پیامدهای اقتصادی ناتوانی مدیریت ریسک بلایا، بویژه برای گروههای آسیب پذیر در کشورهای متوسط و کم درآمد.

  • اهداف اصلی

  • ارتقاء و تشویق رویدادها در سطوح ملی و محلی برای تمرکز بر پیاده سازی چارچوب سندای
  • برجسته کردن تاثیر خسارتهای اقتصادی بر اقدامات دستیابی به توسعه پایدار
  • برجسته کردن پیامدهای ناشی از حوادث شدید آب و هوایی در هزینه های اجتماعی در کشورهای با درآمد کم و متوسط.
  • مشخص کردن تاثیرات اقتصادی و خسارت های دیگر حداقل در یک کشور از هر منطقه
  • راه اندازی تجزیه و تحلیل گزارش روند بلایا، تلفات جانی و خسارتهای اقتصادی.

پیام های کلیدی

  • اگر (جامعه) در مورد ریسک آگاه نیست پس ناپایدار است و اگر ناپایدار است هزینه انسانی (تلفات) را داراست.
  • بلایا دروازه ای برای فقر و تنگدستی برای بسیاری از مردم آسیب­ پذیر بویژه در کشورهای کم در­آمد و متوسط است.
  • افزایش در معرض قرارگیری مردم و دارایی ­­­ها عمده  ترین دلیل افزایش بلند­مدت خسارت اقتصادی بلایا است  و نشانگر اینست که انگیزه های اقتصادی جهت اسکان مهم تر از بینش ریسک بلایا در بسیاری از مناطق با خطر بالا است.
  • در حالی که خسارت اقتصادی در کشورهای با درآمد بالا متمرکز شده است، در شرایط نسبی این مسئله برای کشورهای کم درآمد بزرگتر می باشد..
  • به عنوان بخشی از هزینه های اجتماعی بیان شده، خسارت­های مورد انتظار سالیانه در کشورهای کم­­درآمد 5 برابر بیشتر از کشورهای پر­در­آمد هستند.
  • کشورهای که بزرگترین سرمایه­­ گذاری در توسعه اجتماعی را نیاز دارند؛ همان کشورهایی هستند که به موجب بلایا  به چالش کشیده شده اند.
  • سرمایه­ گذاری در کاهش ریسک بلایا از نظر اجتناب در خسارات و هزینه­­ های بازسازی با نرخ­ سودهزینه در محدوده های 3:1 تا 15:1 و یا در برخی موارد بیشتر؛ بطور کلی نشانگر صرفه­ جویی عظیم است.
  • یکپارچه ­سازی در تصمیمات سرمایه گذاری کاهش ریسک بلایا ، مقرون به صرف­ترین راه برای کاهش ریسک است.
  • سرمایه گذاری در کاهش ریسک بلایا پیش شرط برای توسعه پایدار در اقلیم های در حال تغییر است.
  • اگر امکان گنجاندن شفاف و صریح کاهش ریسک در توسعه ملی و برنامه ­ها و بودجه های سازگاری اقلیم باشد، تمام بخش­های دولت قادر به برنامه ­ریزی اقدامات کاهش ریسک و سرمایه ­گذاری خواهند بود.

 

مترجم:مینا باقری ملاحاجلو-کارشناسی ارشد مدیریت در سوانح طبیعی

منبع: سایت  UNISDR جهت مشاهده متن اصلی و رویدادهای IDDR2018 به آدرس ذیل مراجعه نمایید.

[button color=”red” size=”medium” link=”https://www.unisdr.org/disasterreductionday#resources” icon=”” target=”false”]IDDR2018[/button]

عناوین اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *