طرح ریزی پیش از وقوع حادثه

NFPA 1620

طرح ریزی پیش از وقوع حادثه

طرح ریزی پیش از وقوع حادثه به شما ابزار و دانش کافی برای عملکرد موثر به عنوان عضوی از سازمان آتش نشانی می دهد. بدون یک طرح پیش از وقوع حادثه شما با چشم بسته به سمت موقعیت خطر می روید. با سازه آشنا نیستید. محل هایدرانت ها را نمی دانید یا خطرات بالقوه واحد را نمی شناسید. در صورتی که با داشتن طرح قبلی نه تنها محل هایدرانت ها و راه های خروجی را می دانید ، بلکه با خطرات بالقوه واحد و پتانسیل اتفاقات محل نیز کاملاً آشنا هستید. فرقی ندارد که این اطلاعات روی کاغذ باشد یا روی یک رایانه! یک طرح پیش از وقوع حادثه تمام اطلاعات مورد نیاز شما را سریعاً به شما می دهد .

طرح ریزی پیش از وقوع حادثه به شما کمک می کند تصمیمات بهتری در حوادث بگیرید. چرا که تمام اطلاعات مورد نیاز شما از قبل برای روز حادثه جمع آوری شده است. یعنی قبل از این که حادثه ای رخ دهد! در یک حادثه، فرمانده عملیات می تواند تمام اطلاعات طرح ریزی قبل از حادثه را برای واکنش با حادثه به صورت موثر استفاده نماید. چرا که طرح ریزی پیش از وقوع حادثه از قبل نقاط خطر خیز را مشخص نموده و راه های برخورد با آنها را نیز تا حدودی در نظر گرفته است. این کار پرسنل سازمان را از خطرات پنهان ساختمان سازه ها آگاه می کند و آنها را برای روز مبادا آماده می سازد.

مبحث Pre Incident Planning استاندارد NFPA1620 به صورت جامع و کامل فرآیند برنامه ریزی پیش از حادثه را مطرح می نماید. شما با گذراندن دوره NFPA1620 توانایی تهیه طرحهای عملیاتی پاسخ به حادثه (P-IP) را می توانید به دست بیاورید.

طرح ریزی پیش از وقوع حادثه

طرح پیش از حادثه

طرح ریزی پیش از وقوع حادثه ، فرآیند تحصیل اطلاعات در خصوص ساختمان یا فرآیند و ذخیره سازی این اطلاعات در یک سیستم به نحوی که در مواقع لزوم ، به سرعت  بتوان  آنها را مرور نمود. عموماً طرح ریزی پیش از حادثه ، زیر نظر رئیس آتش نشانی یا HSE انجام می شود.

طرح های تکمیل شده قبل از وقوع حادثه باید در تمام واحدهای مسوول در سازمان وجود داشته باشد.

از طرح پیش از وقوع حاثه انتظار می  رود که به فرمانده عملیات برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در هنگام حادثه کمک  نماید. برخی از این اطلاعات  برای واحدهای درگیر و پرسنل آنها نیز مفید است. حتی از این طرح ها می توان در برنامه های آموزشی پرسنل نیز استفاده نمود.

هدف از طرح ریزی پیش از وقوع حادثه، ساختن اطلاعات ارزشمند با قابلیت دسترسی در هنگام حادثه است. اطلاعاتی که در هنگام حادثه به سختی می توان آنها را جمع نمود و حتی در برخی موارد به دست آوردن آنها در چنین لحظاتی غیر ممکن است. میزان و نوع اطلاعات مورد نیاز برای سطوح مختلف و موقعیت های متفاوت بستگی به اندازه و پیچیدگی آنها، نوع خطرات موجود، خطرات ویژه و یا چالش هایی که ممکن است آتش نشانان در هنگام عملیات با آنها مواجه شوند، دارد.

طرح ریزی پیش از حادثه به هیچ وجه کار ساده ای نیست. تلاش بسیار زیاد، دامنه دار و طولانی مدتی برای به دست آوردن آن مورد نیاز است. شما باید تعاریف و مفاهیم پایه شامل EAP و P-IP را بدانید و سپس با در نظر گرفتن ملاحظات پیش بایست فرآیند، عناصر فیزیکی، کاربران و لحاظ کردن مخاطرات این طرح ریزی را به سرانجام برسانید.

اجزای طرح ریزی قبل از حادثه

یک طرح ریزی قبل از حادثه معمولاً شامل یک یا چند دیاگرام برای نمایش جزئیاتی از قبیل محل ساختمان یا سازه و ترکیب مواد سازنده آن، راه های ورودی و نقاط ورودی به ساختمان سازه، شکل کلی نما و محل هایدرانت ها یا محل پشتیبانی آب جایگزین باشد.

محل و طبیعت خطرات ویژه موجود در سازه به ویژه باید در دیاگرام ذکر شود. اطلاعاتی در خصوص ساختمان عملی شامل ارتفاع و ابعاد کلی، نوع ساختمان سازه، طبیعت مشاغل موجود در سازه و کارکنان موجود در آن باید در دیاگرام ذکر گردد. اطلاعات اضافی شامل نقشه طبقات، محل پلکان ها، در صورت وجود محل آسانسور، محل قطع شیرآلات آب و گاز و جریان برق و سوخت و اطلاعاتی در خصوص سیستم های حفاظت از حریق ساختمان نیز در این طرح باید ذکر شوند.

منابع استفاده شده: مجله تخصصی آتش نشانی

جهت آشنایی با مباحث دوره فرآیند برنامه ریزی پیش از حادثه (NFPA1620) کلیک نمایید.[button color=”orange” size=”medium” link=”http://https://retrofitting.ir/1270/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-nfpa-1620″ icon=”” target=”false”]NFPA 1620[/button]

تماس با موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.