مصاحبه اختصاصی با مخترع جوان مهندس شهرام علیزاده/ نمایندگی استان اذربایجان شرقی

داود دلدار: شهرام علیزاده کارشناس ارشد سازه و دارای ۱۶ اختراع و ۴ مدال نقره و طلای جهانی اختراعات و طرحهای برگزیده در المپیاد مخترعین و جشنواره خوارزمی .

من شما را معرفی کردم اگر مورد خاصی جهت معرفی و آشنایی بیشتر لازمه خودتان بفرمایید؟

شهرام علیزاده: با سلام بسیار ممنون و سپاسگزارم اینجانب از اوایل مهر ماه سال جاری فعالیت خود را در مرکز رشد دانشگاه ارومیه شروع کردم در هفته پژوهش و فناوری استان آذربایجان غربی که در آذرماه امسال برگزار شد به عنوان فناور برتر استانی معرفی شدم. در همان هفته رتبه اول در بخش اختراعات جشنواره فعالیتهای برتر علمی بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی را کسب نمودم.و در شانزدهمین هفته پژوهش و فناوری کشور نیز شرکت داشتم و یکی از اختراعاتم جز طرحهای مهم این دوره از جشنواره بود.

داود دلدار: کمی از دوران کودکی خود برایمان بگوئید مطمئنا تاثیر دوران کودکی آمال و آرزوهادر پیشرفت آتی شما تاثیر بسزایی دارد؟

شهرام علیزاده: از همان کودکی عاشق ریاضی بودم دوست داشتم مسائل را با چند روش مختلف حل کنم .یادم هست دوازده روش برای اثبات قضیه

فیثاغورث یاد گرفته بودم در حالی که در کتاب درسی فقط یک روش وجود داشت.این مسئله باعث شد به محیط اطراف هم بیشتر

توجه کنم وسعی می کردم روشهای مختلفی برای انجام کارهایی که افراد فقط با یک روش انجام می دهند پیدا کنم.و هر بارسعی

میکردم روشم ساده تر و هوشمندانه تر از روش قبلی باشد.به همین خاطر تمام اختراعاتم را مدیون ریاضی هستم.

 

داود دلدار: از اختراعهای خود برایمان توضیح دهید؟

شهرام علیزاده: اختراعاتم در زمینه های مختلفی هست از ریاضیات وفیزیک گرفته تا مکانیک و پزشکی و مهندسی عمران و طرحهای نظامی .

ولی دوست دارم در طراحی و تولید وسایل نویین کمک آموزشی به یک برند جهانی تبدیل شوم. اختراعا ت زیادی در این زمینه داشتم که مطابق با جدیدترین شیوه های آموزش کشورهای اروپایی و آمریکایی هست.

داود دلدار: در مورد فروش و ارائه دستاوردهای خود کمی توضیح دهید؟

شهرام علیزاده: با توجه به اینکه به تدریس علاقه زیادی دارم و از سال اول دبیرستان تدریس برای همکلاسیهایم را شروع کردم .فیلم های آموزشی ریاضی اینجانب با برند سفیر اندیشه آریا تولید شده است.در این فیلمهای آموزشی مفاهیم ریاضی به زبان بسیار ساده و قابل فهم توضیح داده شده است.یکی از موفقیتهایی که در این زمینه داشتم کسب مدال طلای جهانی روشهای تدریس ریاضی بود.

خط کش مثلثاتی کنکور اینجانب نیز تولید شده است. این خط کش کاربرد آموزشی و کمک آموزشی دارد. این خط کش علاوه بر اندازه گیری و ترسیم، نسبت های مثلثاتی را تا دو رقم اعشار نشان می دهد.این وسیله طراحی شده  پاسخگوی تمام مسائل مثلثاتی است. ساخت این خط کش در کشور صرفه جویی ارزی دارد، در حال حاضر خط کش ۱۳ میلیون دانش آموز ایرانی از چین وارد می شود که با یک حساب سر انگشتی می توان گفت ۱۳ میلیارد تومان ارز از کشور ما به خاطر این خط کش ها خارج می شود. با این خط کش می توان تمام قوانین مثلثات را اثبات کرد به طوری که برای دانش آموز قابل فهم باشد و بتوانید بین روابط بصورت مفهومی ارتباط برقرار کند نه اینکه فقط حفظ کند و پس از مدتی فراموش کند.

بامتدهای آموزشی کشورهای پیشرفته که بیشتر از ۲۰ درصد از بوجه کشور را به آموزش و پرورش اختصاص می دهند همخوانی دارد.

میراگر های ویسکوز آزمایشگاهی نیز تولید می کنم و چند اختراع در این زمینه داشتم .

پانلهای تبلیغاتی هوشمند از دیگر اختراعت اینجانب می باشد که در پروسه تولید قرار دارد.

داود دلدار: کدام اختراع خود را بیشتر از همه دوست دارید.

شهرام علیزاده: با توجه به اینکه عاشق تدریس هستم وسایل کمک آموزشی که اختراع کردم را زیاد دوست دارم.بویژه خط کش مثلثاتی

داود دلدار: به جز مراکز دانشگاهی بیشتر با کدام اداره ها و سازمانها در ارتباط هستید و به نظر شما حمایت از اختراعات شما چه مزایایی خواهد داشت؟

شهرام علیزاده: با توجه به اینکه اختراعاتم در زمینه های مختلفی هست با اکثر ادارات و سازمانها در ارتباط هستم.

داود دلدار: در مورد اختراعتی که در آینده مد نظر دارید توضیح بدهید.

شهرام علیزاده: هم اکنون چندین ایده جدید دارم که روی آنها کار می کنم .دوست دارم اختراعتم باعث نجات انسانها باشد و با توجه به تخصصی که در مهندسی عمران وسازه دارم در آینده بیشتر روی سیستم هایی کار خواهم کرد که در هنگام زلزله تلفات جانی و مالی را کاهش دهد.وقصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی عمران – با گرایش سازه و طراحی لرزه ای را دارم.

داود دلدار: به عنوان یک متخصص از مسئولین چه خواسته ای دارید.

شهرام علیزاده: اگر اجازه دهید از این فرصت استفاده کنم و مشکلی که جدیدا برایم پیش آمده را به گوش مسئولان برسانم.

یک سال قبل طرحی را به یکی از ادارات معرفی کردم که طرح کارشناسی شد و مورد تائید آن اداره قرار گرفت با توجه به اینکه توان مالی برای تولید انبوه طرحم را نداشتم مشاور یکی از مسئولان یک سرمایه گذار بدین منظور معرفی کردند .نمونه اولیه با هزینه مشترک ساخته شد.

پس از تکمیل نمونه سرمایه گذار از ادامه همکاری منصرف شد.بنده نیز چون توان مالی این پروژه را نداشتم پیگیر قضیه نشد م و روی پروژه دیگری مشغول به کار شدم. ..جدیدا که بصورت تصادفی به همان اداره مراجعه نمودم متوجه شدم که طرح اینجانب در کشور ترکیه تولید شده و جهت فروش به اداره مذکور معرفی شده است.

از تمامی مسئولین دولتی که این مطالب را می خوانند و مخالف گسترش همچنین مواردی در سطح کشور هستند تقاضا دارم که از طریق مرکز رشد دانشگاه ارومیه با اینجانب ارتباط برقرارکنند تا تمام مستندات و مدارک خود را در اختیارشان قرار دهم.

داود دلدار: از اینکه وقت خود را در اختیار ما دادید سپاسگزارم.

 

مطلب پیشنهادی

تحلیل سازه ها انفجار

تحلیل سازه ها در برابر انفجار

عبارت تحلیل سازه ها تحت آتش به معنای پیش بینی رفتار سازه گرفتار آتش و ارزیابی ظرفیت باربری اعضای سازه ای ان در دماهای بالا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *