پیام تسلیت موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران به بازماندگان سانحه هفت خوان سمنان

انالله و انااليه راجعون

سانحه دلخراش قطار هفت خوان که باعث جان باختن جمعی از هموطنان عزیزمان گردید، موجی از غم و اندوه را در میان ملت ایران ایجاد کرد و همه ی ما را عزادار نمود. به عنوان یک ایرانی و یک آذری بر خود لازم می دانم که این حادثه ناگوار و غم انگیز را به آحاد جامعه داغدار کشورمان به ویژه خانواده محترم جان باختگان و زائرین حرم امام رضا (علیه السلام) تسلیت عرض نمایم. در ادامه با توجه به فعالیت های مختلفی که در فضای مجازی شاهد بودم نکاتی را به استحضار مخاطبان محترم می رسانم.
1-در این سانحه افرادی به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به جان انسان ها و یا به دلیل عدم توانمندی مدیریتی و نبود آموزش های مناسب ، باعث مرگ هموطنانمان شدند و ایران بزرگ را به سوگ نشاند. به یاد دارم که روزگاری ، قطار، ایمن ترین وسیله نقلیه برای مسافرت های برون شهری معرفی می شد و برخلاف هواپیما که مدام با تاخیر همراه است، حرکت قطار به موقع و با نظم خاصی انجام می گرفت. اما ظاهرا با اتفاق موجود نمی بایست دیگر به ایمن بودن قطار دلخوش کنیم.جای این پرسش وجود دارد که براستی جایگاه مدیریت بحران و ایمنی در حمل و نقل چگونه است؟ مگر می توان به راحتی تغییر شیفت داد و هیچ گزارشی ننوشت و نخواند!
2- متاسفانه وزیر محترم راه و شهرسازی در طی سخنان خود، ظاهرا بیمه بودن را برای این فاجعه ی بزرگ کافی دانست و شاید بتوان این فاجعه را فارغ از مرگ هموطنانمان ، مرگ انسانیت نیز نامید.چگونه می توانیم نابودی سرمایه های انسانی این مملکت را با بیمه جبران کنیم؟ چه کسی می تواند آسیب اجتماعی این سانحه را برای بازماندگان متوفی پیشگیری کند؟ چه مقدار پول می تواند نبود یک پدر و نبود یک مادر را برای فرزندان یتیم پرکند؟ اقای وزیر باوجود اعتقاد به فعالیت های موثر شما در حوزه ی راه و شهرسازی این گفته را از زبان شما توهین به ملت بزرگ ایران می دانم و انتظار می رود نسبت به گفته ی خود اظهار پشیمانی نمایید و یا حداقل تکذیبیه ای برای کذب بودن این خبر منتشر کنید.
3- در فضای مجازی آنقدر از عذرخواهی مدیران ژاپنی و کره ای برایمان گفتند و فیلم نشان دادند تا برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران ، یک مدیر به اشتباه خود اعتراف نمود و به صورت رسمی از صدا و سیمای کشور از مردم ایران عذرخواهی کرد. امیدوارم تا سایر مسوولین کشور نیز به اهمیت چشم انداز سازمان و افکار عمومی پی ببرند و سازمان و مردم را فدای صندلی ریاست خود نکنند. اگرچه شاید این آخرین باری باشد که شاهد این موضوع هستیم اما می توان امیدوار بود که به لطف فضای مجازی شاید دوباره شاهد این فرهنگ نیکو باشیم. البته باز هم تاکید می کنم که نوشدارو پس از مرگ سهراب است و هیچ اقدامی نمی تواند فاجعه پیش امده را جبران کند.
4-از استاندار سمنان هم پرسیده اند که سال 93 در این مکان سانحه مشابه داشته ایم که افاضه فضل نمودند و با این مفهموم کلی فرموده اند که در این مکان نبوده و کمی آن طرف تر بوده است. در این خصوص سکوت میکنم و اعلام نظر را به مخاطبان فهیم و ارجمند می سپارم. به هر حال از ماست که برماست.امید است ریاست محترم جمهوری اسلامی نیز در این سانحه تدبیر جدیدی برای ادامه ی مدیریت بر کشور داشته باشند.
5-متاسفانه بازهم شاهد نقدهای تمسخرآمیز و طنزپردازی های غیراخلاقی سیاسی شدیم.عده ای از هموطنانمان با از دست دادن عزیزانشان سوگوار شده اند و آینده شان به تباهی کشیده است و ما از این اتفاق ناگوار در جهت منافع حزبی و سیاسی و تمسخر دولت تدبیر و امید ناامید بهره مند میشویم. آیا براستی در منازعات سیاسی مان اخلاق و انسانیت را سرلوحه ی خودمان قرارداده ایم؟ اینکه بخواهیم روحانی و آخوندی را به سخره گیریم و به اهداف حزبیمان دست یابیم چیزی جز خیانت به ملت ایران و میهن فروشی نیست. بیاییم هم انسان باشیم و هم میهنمان را به بیگانه نفروشیم. این سانحه نقد بزرگی بر عملکرد دولت در حوزه ی راه آهن است اما هیچ جناحی حق سواستفاده از این سانحه دلخراش را ندارد مگر جناح حامی دشمن!

6-ونکته آخر نیز بازهم تکرار میکنم فقط انسان باشیم. اینکه به بهانه ی از دست دادن هموطنانمان بیاییم و تفرقه افکنی کنیم و این مساله ی ملی را به اختلافات قومی و قبیله ای تبدیل کنیم و برای پان تورک های تجزیه طلب خوراک و محتوا تبدیل کنیم تا از این فرصت و خدشه ای که در افکار عمومی هموطنانمان ایجاد شده در جهت تجزیه ی ایران قدم بردارند، براستی چیزی جز تبعیت از شیطان نیست.به وضوح می توان شاهد خوشحالی ایدئولوگ های پان تورک بود و این حجم پیام ها در شبکه های مجازی تایید این مدعاست. بیاییم انسان باشیم و انسانیت خودمان را زیرپا نگذاریم. این ها که مرگ را به آغوش گرفته اند هموطن و عزیز ما هستند و نبایستی به هرقیمتی برای ایدئولوژی های خود از مرگشان سواستفاده کنیم. و این را هم اضافه کنم که پان تورک ها پست ترین و بیشرف ترین موجودات روی کره زمین هستند و بایستی به پان تورک ها گفت که اگر مرد هستید و منطق و شعور دارید به جای این همه جعل تاریخ و تخریب ملت بزرگ ایران ، بیایید از داشته های واقعیتان سخن بگویید(اگر داشته ای دارید که ندارید) و از سانحه سمنان دست بردارید و غم ملت را دوچندان نکنید.

در انتهای کلام از خداوند بخشنده طلب بخشایش برای جان باختگان سانحه هفت خوان دارم و از ملت شریف ایران خواهانم با برگزاری مراسم های سوگواری و تشییع محترمانه ی جانباختگان و گرامیداشت یاد و نامشان، مرهمی کوچک بر زخم بزرگ بازماندگان بگذاریم تا بدانند که ملت بزرگ ایران همواره این روز سیاه را فراموش نخواهند کرد و درکنارشان به سوگ نشسته اند. برای ایشان صبر و بردباری از دادار یکتا خواهانم.

حامد حقی
مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران
06/09/1395

https://telegram.me/retrofitting

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.