گفتگوی تلفنی نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و حقی مدیرعامل موسسه مقاوم سازی / تقدیر نجار از موسسه مقاوم سازی

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران (بحران نیوز)؛ همزمان با سالگرد زلزله ورزقان و اهر آذربایجان شرقی حامد حقی مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفتگو کرد.

در این تماس تلفنی که به منظور تشکر از موسسه مقاوم سازی در پیگیری لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه از سوی سازمان مدیریت بحران کشور صورت گرفته بود ، نجار به مسایل مختلفی در حوزه مدیریت بحران اشاره کرد.

حقی در گفتگو با بحران نیوز در مورد جزئیات این گفتگو اظهار داشت: نجار معتقد است بزرگترین مانع مدیریت بحران کشور ، مساله عدم باور مسوولین به بحران و مدیریت بحران است که متاسفانه هر بار با بروز یک سانحه، تب مدیریت بحران را کشور فرا می گیرد و همه مسوولین و نمایندگان مجلس و … به دنبال چرایی سانحه و مقصر آن می گردند و بعد از یک مدت کوتاه هم به راحتی فراموش می شود.

نکته دومی که اسماعیل نجار بر آن تاکید داشت مساله نبود تجهیزات کافی است. نجار امکانات محدود سازمان هواشناسی در پیش بینی مخاطرات را علت اصلی سیل اخیر دانست که باتوجه به پیگیری های سازمان مدیریت بحران کشور هنوز هم اعتبارات آن تحقق نیافته است. به گفته معاون وزیر کشور هواشناسی امکانات مناسب ماهواره ای و دیده بانی زمینی و … ندارد و صرفا اطلاعات دریافت شده به ما می گوید که تغییرات آب وهوایی، بروز سیل را پیش بینی می کند اما این سیل در کجا رخ می دهد و کدام روستاها را سیل فرا می گیرد، مساله ای است که با امکانات فعلی قابل پیش بینی نبود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در توضیح سیل اخیر ، به پاسخگویی سریع توسط امدادگران هلال احمر واورژانس اشاره نمود و اعلام داشت: با تدابیری که در سازمان مدیریت بحران صورت گرفت و پیگیری هایی که داشتیم در همان شب اول، شریان های حیاتی حل شد و توانستیم برق مناطق سیل زده را وصل کنیم و نسبت به بازگشایی جاده ها اقدام کنیم. اما بایستی قبول کرد که وضعیت جاده ها باعث کندی حرکت نیروهای امداد شد و انتظار درستی نیست که برای 5 نفر مصدوم ما 50 آمبولانس ارسال کنیم و یا وقتی می توانیم با خودروهای امدادی نسبت به امداد رسانی اقدام کنیم ، بخواهیم از هلی کوپترهای امدادی که عملیات نجات را انجام دهند.

وزارت نیرو باید جوابگوی سیلاب تهران باشد

اسماعیل نجار از تمامی متخصصین و مسوولینی که سازمان بحران را در مساله سیل مقصر دانستند خواست تا بگویند که سازمان مدیریت بحران چه کاری می توانست و بایستی انجام می داد که در انجام آن قصوری از ما سر زده است؟ الان شهر تهران 6 حوزه آبریز دارد و با بارندگی های اینچنینی که تغییرات اقلیمی را نیز همراه دارد، چه اقداماتی باید صورت گیرد که سیل تجریش سال 1366 دوباره اتفاق نیفتد؟ و این مسوولیتی نیست که فقط سازمان مدیریت بحران بایستی به دنبال آن باشد.

وزارت نیرو متولی اصلی تعیین حریم رودخانه است و ما در سیل زیراب ، سه ساختمان داشتیم که با مجوز در مسیر اصلی رودخانه ساخته شده بود و حتی مشکل کمیسیون ماده 100 هم داشته است اما در این مسیر با مجوز مراجع ساخت و ساز صورت گرفته بود و به همین دلیل چند نفر در آن سیل کشته شدند.آیا همه اینها بایستی توسط سازمان مدیریت بحران حل شود؟

این مقام ارشد مدیریت بحران کشور در این گفتگو با اشاره به نمای شیشه ای و نمای سنگی در ساخت و ساز تهران ، وقوع زلزله را در تهران فاجعه دانست و آسیب وارده از سنگ ها و شیشه های نما را غیر قابل جبران پیش بینی نمود و عنوان داشت که در موضوع مدیریت بحران ، مسائل بسیاری است که باید بررسی شود و نمی توان همه مسایل را نیز از سازمان مدیریت بحران بازخواست نمود.

در این حوزه حلقه های مفقوده بسیاری است و ما در یک سال گذشته اقدامات بسیاری انجام داده ایم که با توجه به نیاز همکاری همگانی دستگاه ها هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به نتیجه داریم.

نجار تاکید داشت: در مدیریت بحران هم باید دانش داشت و هم بینش و اینجاست که با وجود دانش مدیریت بحران در کشور ما نمی توانیم به صورت کامل به نتیجه برسیم. این بینش باید در تمامی دستگاه ها همگانی شود و این باور وقوع بحران و اهمیت مدیریت بحران برای تمامی مسوولین روشن و ایجاد گردد. باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم قانونی کارآمد تر ارائه کنیم و مسوولین را درگیرتر و آگاه تر کنیم. به اعتقاد بنده در زلزله تهران تنها کسانی که از سانحه جان سالم به در می برند، امدادگران می باشند و این یک واقعیت است که رسانه ها به جای تشویش اذهان عمومی و ایجاد اضطرار در تصمیم گیری مسوولین بحران بایستی برای آموزش مردم گام بردارند. رسانه ها باید به میدان بیایند و به جای انتقاد خالی به آموزش مردم بپردازند و آموزش را نهادینه کنند.

مدیریت بحران زیر مجموعه وزارت کشور باشد بهتر است

نجار مساله جایگاه قانونی سازمان مدیریت بحران کشور را به عنوان معاونت رئیس جمهور با سازمان های میراث فرهنگی و محیط زیست مقایسه نمود. نجار معتقد است که جایگاه این سازمان ها در استان های کشور به عنوان اداره کل محیط زیست و اداره کل میراث فرهنگی استان بسیار محدود و ضعیف است و اختیارات کمی را دارند ولی در طرح فعلی سازمان مدیریت بحران کشور و وابستگی این سازمان به وزارت کشور و همچنین واگذاری اختیارات مدیریت بحران ها در استان ها به استاندار یکی از نقاط قوت جایگاه قانونی فعلی است که نباید از آن به راحتی گذر کرد.حتی در دهستان ها نیز مساله حوادث غیرمترقبه به عهده دهیار است و این جایگاه در قانون دیده شده است.

حقی در این گفتگوی تلفنی ضمن تایید موضوع جایگاه قانونی مدیریت بحران در استان ها در استانداری ها و عدم کارایی کافی ادارات کل محیط زیست و میراث فرهنگی در استان ها به عنوان ارکان یک معاونت رئبس جمهوری که سطحی برابر با ادارات کلی مثل بهزیستی استان دارند، تاکید داشت که در ایرادات وارده بر لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه نیز ما خواسته ایم تا سطح کشوری این سازمان ارتقا پیدا کند و در استان ها همچنان این ساختار در زیر مجموعه استانداری باقی بماند.

نجار: وزارت شرایط اضطرای می خواهیم

نجار ضمن تایید نکات موسسه مقاوم سازی در ارتقا جایگاه کشوری این سازمان ، تشکیل وزارت شرایط اضطراری را با زیر مجموعه هایی چون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، جمعیت هلال احمر ، مرکز اورژانس کشور به جای معاونت رئیس جمهور ارجحیت دانست و تاکید داشت اگر ما می توانستیم وزارتی با این شرایط در سطح کشوری ایجاد کنیم و با نیروی انسانی متخصص و ایجاد مراکز متعدد آموزشی و پژوهشی در ارتقا سطح علمی متخصصین و مدیران اقدام می کردیم و در استان ها نیز به همین روال سابق تحت اختیار و مدیریت استاندار پیش می رفتیم یکی از شرایط ایده آل مدیریت بحران کشور بود.

این مقام مسوول اشاره داشت که وقتی اعتبارات مورد نیاز آموزش و پیشگیری در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار ندارد ما براستی نمی توانیم آنگونه که لازم است قدم برداریم.

با توجه به اهمیت آموزش و ارتقا مدیران، مسال اصلی سازمان موضوع اعتبارات است که بر اساس ماده 10 و 12 ، اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور در دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه می باشد که کلیه ی اختیارات سازمان را محدود کرده است.

حقی در این گفتگوی کوتاه تلفنی با توجه به ایده آل فرض نمودن اسماعیل نجار از ایجاد وزارت شرایط اضطراری ، علت ارائه جایگاه سازمان زیر نظر وزارت کشور را در لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه جویا شد و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور این موضوع را اینچنین توجیه نمود که ما سعی کردیم لایحه ای ارائه دهیم با حداقل تغییرات که بتوانیم در مجلس بیشترین رای را داشته باشیم. از طرفی هم باید قبول داشت که مساله بحران یک مساله ی جدی است و نیاز به تسریع دارد و وضعیت فعلی سازمان مناسب نیست و بایستی سریعتر قانون آن تصویب شود تا اعتبارات مورد نیاز آن تامین گردد. نجار اعلام داشت که این سازمان هیچگونه تعصبی در لایحه ارائه شده ندارد و از هر گونه انتقاد و نظری استقبال می کند منتها به شرطی که انتقاد و نظر همراه با راهکار و راه حل باشد.

وی علت نام گذاری سازمان را به سازمان مدیریت حوادث غیر مترقبه نیز وضعیت نامعلوم واژه بحران و فراگیری آن برای هرگونه حادثه ای دانست و از عنوان پیشنهادی موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران در نام گذاری سازمان به نام سازمان مدیریت کاهش ریسک سوانح استقبال نمود.

حامد حقی در پایان گفتگو ضمن دعوت از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور جهت شرکت در نشست تخصصی بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه که در هفته ی آینده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار می شود ، عدم همکاری سازمان مدیریت بحران کشور را با سازمان های مردم نهاد و موسسات غیر دولتی اعلام نمود و اسماعیل نجار ضمن اعلام پذیرش درخواست همکاری موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران بیان نمود که سازمان های مردم نهاد بایستی بیشتر به صحنه بیایند و در آموزش مردم همراه شوند و با سازمان نیز در تسریع تصویب قانون همکاری نمایند تا ان شا الله شاهد خسارات جانی و مالی در وقوع سوانح نباشیم.

انتهای پیام/

عناوین اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *