♻️توصیه های بهداشتی و ایمنی و حفظ محیط زیست در خصوص روز طبیعت

روز طبیعت

♻️.رها سازی ماهیان قرمز در آب های جاری و رودخانه علاوه بر انتقال بیماریهای احتمالی به آبزیان بومی باعث تغییرات اکولوژیک در این آب ها می شود و در دراز مدت تاثیرات نا مطلوبی به آبزیان بومی منطقه دارد که این خسارات می تواند پرهزینه و پیامدهای ناشی از آن غیر ممکن باشد پس رها کردن ماهی قرمز در اکوسیستم های طبیعی مخرب وآسیب رسان به طبیعت است.

♻️.یادمان باشد در روز سیزده بدر، طبیعت میزبان و انسانها مهمان هستند و از شکار حیوانات و چیدن گلها و گیاهان در این روز پرهیز نماییم و بجای آسیب رساندن به آنها از دیدن آنها در این روز لذت ببریم.

♻️.از ریختن زباله در محل های اطراق بویژه اطراف چشمه ها و مسیر رودخانه ها ، جنگل و بوستانها و در کنار جاده ها بویژه کیسه های پلاستیکی که سالیان سال در طبیعت باقی می مانند و دیرتر تجزیه می شود خودداری نماییم.

♻️.به کودکان یاد بدهیم که درختان ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آنها حیات روی زمین رو به نابودی است لذا شاخ و برگ درختان را قطع نکنند و یا زیر درختان آتش درست نکنند و و حتی الامکان از زغال بجای آتش زدن چوب و برگ درختان ،استفاده نمایند.

♻️.از آب رودخانه ها و قنات های رو باز به دلیل آلودگی میکروبی ، انگلی برای شستن ظروف و یا سبزی و آشامیدن استفاده نشود و بجای آنها با خود  ظرف آب مطمئن داشته باشیم و یا از آبهای بطری شده ( معدنی ) استفاده نماییم و اگر مجبور به استفاده از آب هستیم حتما بمدت 20-5 دقیقه جوشانده شود.

♻️فراموش نکنیم روز طبیعت یعنی احترام به طبیعت پس هنگام عزیمت به خارج از شهر و دشت و دمن با خود کیسه زباله محکم بهمراه داشته باشیم و زباله ها را در پایان روز در طبیعت رها نکنیم وبه محل های جمع آوری زباله شهر و روستا منتقل نماییم.

♻️.کنسرو لوبیا و ماهی قبل از مصرف 20 دقیقه در آب جوش حرارت داده شودو از خرید کنسروهای باد کرده که فرو رفته و زنگ زده و تاریخ گذشته هستند، خودداری نماییم و برای حرارت دادن بجای آتش زدن شاخ و برگ درختان ، گاز پیک نیک با خود بهمراه داشته باشیم.

♻️.با توجه به فصل گلدهی گیاهان ، محل برپا کردن چادر و اسکان خود را در محلی انتخاب کنید که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری نمایید

♻️ته  سیگارروشن را هنگام رانندگی در جاده روی شاخ و برگ درختان نیندازید در صورت برپاکردن خیمه و چادر مراقب باشید که محل استقرار اجاقها و چراغها ی خوراک پزی دورتر از خیمه و یا خارج خیمه و یا چادر، وبا در نظر گرفتن مسیر باد باشد. محل استقرار در فاصله 10 متری از شاخ و برگ درختان خشک و خس و خاشاک   و دور از دکلهای برق ودور از دسترس کودکان در نظر گرفته شود.

♻️در زمان صاعقه و رعد و برق ، خودتان را به محل امن و مسقف رسانیده و توقف کنید . اگر داخل اتومبیل هستید باقی ماندن در آن ایمن تر از خارج شدن از آن است و از توقف در نزدیک لوله های آب و دکل برق و اسکلت های فلزی و دودکش های فلزی ، پست فشار قوی برق و ارتفاعات نباشید.

♻️.به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه فاصله بگیرید . مواظب چاههای روباز دراطراف خودباشیم در این روز کودکان و سالمندان آسیب پذیرترین افراد هستند و با رعایت نکات ایمنی 70% حوادث کاهش پیدا می کند.خفگی در آب یکی از حوادث روز طبیعت می باشد بنابراین مراقب کودکان خود باشیم.

♻️.عدم بستن طناب به درختانی که مقاوم نیستند که باعث سقوط و شکستن شاخه ها و بعضا شکستگی می شود. شکستگی در اثر سقوط از تاب یکی از حوادث در روز طبیعت می باشد.

♻️. بر روی تنه درختان یادگاری ننویسید و در صورت استفاده از گل و گیاهان خوشبو و دارویی آنها را از ریشه درنیاوریم.

♻️. از رفت و آمدهای بی دلیل خود با وسیله نقلیه و ایجاد سروصدا و بوق زدن های بی موردو بلند کردن صدای ضبط صوت و ایجاد مزاحمت برای دیگران جدا خودداری نمایید. سرعت  وسیله نقلیه خود را کنترل و از ایجاد گرد و خاک با گاز دادن بی مورد خودداری نمایید.

♻️.از لگد مال کردن گیاهان ، اذیت کردن جانوران ، دست زدن به تخم پرندگان و تخریب لانه شان جدا خودداری نمایید.

♻️.در هنگام مارگزیدگی آرامش خود را حفظ کرده زیرا ناآرامی باعث توزیع بیشتر سم در بدن می شود.در مارگزیدگی و یا عقرب گزیدگی هرگز به مصدوم اجازه حرکت ندهید و عضو گزیده شده را بی حرکت کنید و پایین تر از سطح قلب قرار دهید و در اسرع وقت فرد را به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی و یا اورژانس 115 منتقل نمایید.

با آرزوی روزی شاد و سالی پربار برای همگان

photo_2016-04-01_09-54-08

با ما همراه باشید  ?
کانال آموزش محیط زیست
Channel➡️?: @isfahanpasmand

عناوین اصلی

فرم تماس

نام(ضروری)
Please let us know what's on your mind. Have a question for us? Ask away.