کارنامه قانون مدیریت بحران کشور(گزارش نشست های تخصصی بررسی لایحه حوادث غیرمترقبه مورخ 9 و 23 شهریور94) منتشر شد.

به اطلاع می رساند عنایت به برگزاری اولین نشست تخصصی بررسی لایحه حوادث غیرمترقبه در تاریخ ۹ شهریور ماه و دومین نشست در تاریخ ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۴ توسط بنیاد بین المللی امداد و نجات ایثار بو موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران ا همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، به پیوست  ( karnameh ghanoon 940728 لینک دریافت کارنامه قانون مدیریت بحران کشور) گزارش کامل نظرات و پیشنهادات جامعه ی تخصصی مدیریت بحران جهت بهره برداری حضورتان تقدیم می گردد. همچنین پیشنهادات پس از جمع بندی نظرات در خصوص لایحه ی مدیریت حوادث غیر مترقبه بدین شرح می باشد:

۱- در لایحه ، به ابزارهای ضمانت برای اجرای وظایف و مسئولیت ها اشاره نشده است. ابزار ضمانت اجرایی برای تحقق اهداف و ایجاد قدرت کافی جهت اجرای قوانین مرتبط توسط دستگاه ها و سازمان های مسئول مدیریت بحران نیاز است.

۲- رویکرد اصلی لایحه، “مقابله محور بودن آن” است و نیاز است مقوله پیشگیری با رویکرد معنی داری برای پیش از حادثه مورد توجه قرار گیرد. صفر زمانی در لایحه، حادثه در نظر گرفته شده است و باید اجازه داده شود صفر زمانی اصلاح شده و به قبل از حادثه انتقال یابد.

۳- جلسات،کارگروه ها و شوراها یک پیش شرط لازم ولی ناکافی برای تحقق هماهنگی درمدیریت بحران محسوب می گردد. ضروری است در تنظیم لایحه بحث رویکرد مدیریت بحران مبتنی بر سامانه ها و ابزارهای جدید مربوط به هماهنگی و یکپارچگی که در دنیا نیز مورد استفاده قرار می گیرد؛دنبال شود.

۴- به نظر می رسد نقش مردم در حوادث دیده نشده است. نقش مردم، سازمان های مردم نهاد و دولت های محلی باید به صورت شفاف مشخص گردد و تکالیف و مسئولیت آنها تعیین گردد.

۵- با توجه به اینکه در تعریف اصطلاحات و مفاهیم ، نظرات مختلفی وجود دارد بهتر است تعاریفی که مورد اجماع بین المللی است؛ مورد استفاده قرار گیرد و ادبیات به کار رفته در لایحه به روز شود.

۶-بحث نگاه به اسناد بالا دستی در تدوین لایحه جدید باید ویژه تر باشد و از ساختار های موجود کشور در مدیریت بحران استفاده شود به طور مثال در شورای عالی امنیت ملی که ساختار محکمی دارد، مدیریت بحران به عنوان یکی از قسمت هایش قرار داده شود.

۷- با در نظر گرفتن اینکه در قانون گفته شده است باید در آینده آیین نامه و دستورالعمل اجرایی تهیه گردد و نقشه راهی دیده شود، بایستی مرکزی برای تدوین استانداردها، آیین نامه ها، روش نامه ها و شیوه نامه ها در ساختار سازمانی در نظر گرفته شود.

با سپاس فراوان/ کمیته اضطراری قانون مدیریت بحران موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران

گزارش دومین نشست تخصصی بررسی لایحه حوادث غیرمترقبه مورخ ۲۳ شهریور ۹۴

گزارش اولین نشست تخصصی بررسی لایحه حوادث غیر مترقبه مورخ ۹ شهریور۹۴

گزارش تصویری نشست های بررسی لایحه حوادث غیر مترقبه مورخ ۹ و ۲۳ شهریور ۹۴:

IMG_6150 IMG_6142

photo_2015-09-27_00-13-52 photo_2015-09-27_00-14-42 photo_2015-09-27_00-14-25 photo_2015-09-27_00-14-14 photo_2015-09-12_13-48-05 poster-12

عناوین اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *